قطع کامل شاهرگ ارتباطی کردهای سوریه از سوی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش یک مرکز تحقیقاتی- رسانه‌ای مستقل، اقلیم کردستان عراق مهمترین گذرگاه مرزی ارتباطی اداره خودگردان کردی با خارج از سوریه را قطع کرده است.

به گزارش کردپرس، مرکز تحقیقاتی- رسانه‌ای مرکز اطلاعات روژاوا در گزارشی اختصاصی از مسدود شدن کامل گذرگاه مرزی سمالکا توسط دولت اقلیم کردستان عراق خبر داد که تنها گذرگاه رسمی ارتباط اداره خودگردان کردی با خارج از سوریه است.

بر اساس این گزارش، تقریباً همه مایحتاج مناطق تحت کنترل کردهای سوریه از جمله موادغذایی و دارویی، از طریق گذرگاه سمالکا وارد این مناطق می شود و نهادهای امدادی خارجی، از طریق این گذرگاه برای ارائه خدمات انسانی وارد مناطق تحت کنترل کردهای سوریه می شوند.

مرکز اطلاعات روژاوا ادعا کرد تصمیم به تعطیلی گذرگاه مرزی سمالکا غیرمنتظره و آنی بوده و دولت اقلیم کردستان تنها چند ساعت به نهادهای خارجی امدادی مستقر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه فرصت داده کارکنان خود را از این منطقه خارج کنند.

این مرکز رسانه‌ای خارجی مستقر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، از ازدحام شدید افراد در این گذرگاه برای ورود به اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

مرکز اطلاعات روژاوا تعطیلی گذرگاه مرزی سمالکا را به اختلافات سیاسی میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی نسبت داد و هشدار داد تشدید تنش میان این دو نهاد سیاسی کردی در پی تعطیلی غیرمنتظره شاهرگ حیاتی ارتباط اداره خودگردان کردی در سوریه با جهان خارج قطعی است.

منابع نزدیک به شورای میهنی کرد سوریه نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق ادعا کرده اند که تعطیلی گذرگاه مرزی سمالکا واکنش حزب دموکرات کردستان عراق به جلوگیری از ورود مقامات شورای میهنی کرد سوریه به اقلیم کردستان عراق بوده که از طرف مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق برای شرکت در مراسم افتتاحیه موزه بارزانی دعوت شده بودند.

شورای میهنی کرد سوریه با جریان کردی حاکم بر مناطق کردنشین سوریه در شمال شرق این کشور اختلافات سیاسی دارد و مذاکرات ۱۰ سال اخیر میان آنها، با میانجیگری بارزانی و آمریکا تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبر 2755847