بیشتر نمایندگان دوره جدید برای اولین بار راهی مجلس ترکیه می شوند

سرویس ترکیه - نویسنده این یادداشت به بررسی سوابق نمایندگان دوره بیست و هشتم مجلس پرداخته است و این که کدام نمایندگان سابقه های طولانی تری در مجلس ترکیه دارند. 

به گزارش کردپرس، بر اساس نتایج غیر رسمی منتشر شده  از انتخابات بیست و هشتمین دوره مجلس ترکیه، از مجموع 600 نماینده انتخاب شده برای مجلس، 335 تن آنها برای اولین بار است که راهی مجلس می شوند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، 219 نفر از نمایندگانی که در دوره بیست و هفتم مجلس نیز صاحب کرسی نمایندگی بودند، برای بیست و هشتمین دوره نیز رای آورده اند. همچنین 46 تن از نمایندگانی که در دوره های پیش از دوره بیست و هفتم نماینده بوده اند و در دوره بیست و هفتم در مجلس ترکیه حضور نداشته اند، در دوره بیست و هشتم نیز حق نمایندگی مجلس را به دست آورده اند. 

335 نفر از نمایندگان دوره بیست و هشتم نمایندگانی هستند که برای اولین بار به مجلس ترکیه راه یافته اند، به این ترتیب 63. 49 درصد از نمایندگان دوره بیست وهشتم مجلس ترکیه، نمایندگان جدید هستند. 

از این 335 نماینده جدید که برای اولین بار به مجلس ترکیه راه یافته اند، 148 تن نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP)، 90 نفر نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، 47 نفر نماینده حزب چپ سبز (YSP)، 27 نفر نماینده حزب خوب، 18 تن نماینده حزب حرکت ملی (MHP) و 4 نفر دیگر نیز نماینده حزب رفاه نو هستند. یک نفر هم از حزب کارگر برای اولین بار راهی مجلس ترکیه شده است.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس، 3 نماینده منتخب در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برای هفتمین بار به عنوان نماینده راهی مجلس این کشور می شوند.

از این میان می توان از دولت باغچه لی رهبر ملی گرای افراطی MHP نام برد که برای هفتمین بار به عنوان نماینده راهی مجلس ترکیه می شود. باغچه لی در دوره های 21، 23، 24، 25، 26، و 27 نماینده مجلس بوده است و حالا برای دوره بیست و هشتم نیز حق نمایندگی مجلس را به دست آورده است.

دولت باغچه لی که در سال 1991در سن 51 سالگی برای اولین بار به عنوان نماینده عثمانیه، وارد مجلس ترکیه شد، به جز یک وقفه کوتاه، حالا 24 سال است که بی وقفه نماینده مجلس است.

در کنار دولت باغچه لی انگین آلتای و اردوغان توپراک دو نماینده CHP، نمایندگانی هستند که موهایشان را در مجلس ترکیه سفید کرده اند.

جدای از این ها 13 نماینده دیگر هم هستند که شش دوره نمایندگی مجلس را به دست آورده اند و اکنون 20 سال است که نماینده مجلس هستند.

از این میان می توان از بکر بوزداغ نماینده AKP از یوزگات نام برد. او از دوره 22 به بعد هر بار به عنوان نماینده به مجلس راه یافته است و حالا پس از مدتی نشستن بر مسند وزارت دادگستری دوباره راهی مجلس شده است. همچنین مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه فعلی ترکیه که در دوره های 23، 24، 26، و 27 به مجلس راه یافت و حالا پس از دوره نشستن بر مسند وزارت خارجه دوباره راهی مجلس شده است. 

اما یکی از برجسته ترین نام هایی که این بار به مجلس ترکیه راه یافته است، لطف الله کایالار است. کایالار اولین بار 40 سال پیش به عنوان نماینده یوزگات به مجلس ترکیه راه یافت و در دوره های 17، 18، 19، 20 و 21 نماینده مجلس بود. کایالار حالا پس از 24 سال وقفه دوباره با حزب خوب راهی مجلس ترکیه شده است.

کد خبر 2755843

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha