تداوم همکاریهای اربیل با بغداد با هدف تضمین نزدیکی و شراکت سیاسی دائمی محتمل است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو جنبش نسل نو، تداوم همکاریهای اربیل با بغداد را با هدف  تضمین  نزدیکی و شراکت سیاسی دائمی محتمل دانست.

به گزارش کردپرس، موفق حسین قادر در گفتگو با خبرگزاری «المطلع» گفت: نزدیکی روابط بین دولت های فدرال و  اقلیم کردستان، به دلایل بسیاری ادامه خواهد داشت که یکی از دلایل آن اتفاقی است که پس از رای دیوان داوری بین المللی در پاریس به نفع عراق مبنی بر عدم صادرات نفت اقلیم بدون اطلاع بغداد، بود.

وی با بیان اینکه اقلیم کردستان و دولت آن گزینه دیگری به غیر از  مشارکت با دولت فدرال و تقویت همکاری بین طرفین ندارد، افزود: موفقیت توافقات و دیدارها و تداوم روابط دولتهای فدرال و اقلیم کردستان، منوط به پایبندی اربیل به صادرات نفت اقلیم از طریق شرکت «سومو» و پایبندی بغداد به پرداخت مطالبات مالی اربیل است.

  گفتنی است که روابط بین دولت های پی درپی درعراق، همواره شاهد اختلافات مستمر در خصوص صادرات نفت بوده است، زیرا اقلیم کردستان از سال 2009 تا هنگام صدور رای دیوان داوری بین المللی پاریس مبنی بر ممنوعیت صادرات نفت اقلیم ، همچنان نفت تولیدی خود را به تنهایی و بدون موافقت بغداد، صادر می کند، اماروابط دوجانبه بین بغداد و اربیل پس از سفراخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به شهرهای اربیل و سلیمانیه و دیدارهای وی با رهبران اقلیم کردستان، وارد مرحله جدیدی از نزدیکی شده است.

کد خبر 2755806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha