افزایش ٢ برابری کشفیات چوب قاچاق در مهاباد/ قوانینی که بازدارنده نیستند!

سرویس آذربایجان غربی- بنا بر اعلام منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد؛ سال گذشته ۱۲۰ تُن چوب قاچاق در این شهرستان از قاچاقچیان کشف و ضبط شد در حالیکه این میزان کشفیات برای سال ١٤٠٠، در مهاباد ٦٠ تن چوب بود و نشان از افزایش دو برابری کشفیات چوب قاچاق دارد.

به گزارش کردپرس، در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۱۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۱۴۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

جنگل‌های مهاباد جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

صحبت ما از گردش مالی چند صد میلیارد تومانی قاچاق چوب است، قاچاق سودآوری که عده ای زیادی را به جان جنگل ها انداخته تا با سرقت بردن تنه درختان به نان و نوایی برسند، غافل از اینکه بلایی که بر سر طبیعت می آورند، روزی دامان همه مان را می گیرد، اما نبود قوانین بازدارنده فعلا کفه ترازو را به نفع قاچاقچیان سنگین تر کرده و آنها با داشتن پرونده های متعدد تعزیراتی بارها اقدام به قاچاق می کنند

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اخیرا از کشف یک محموله چوب قاچاق شامل ۱۰ تُن چوب از نوع بید جنگلی در نزدیکی روستای «ترشکان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داده است.

به گفته سیدانور حسینی؛ این محموله با هدف انتقال به سایر استان‌های شمالی کشور بارگیری شده بود که افراد دخیل در آن هم شناسایی و ضمن توقیف کامیون ۲ نفر هم دستگیر شدند.

هر چند طبق قانون هرگونه جابجایی و حمل چوب در بین شهرها و جاده‌های بین شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم است و در صورت مشاهده موضوع پیگیری و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود، اما افزایش آمار کشفیات قاچاق چوب حاکی از عدم بازدارندگی این قوانین است.

دادگاه براساس ماده ۴۲ جریمه هر متر چوب قاچاق جنگلی را بین یک میلیون تا ٣ میلیون تومان تعیین می کند و این در حالی است که قیمت هر متر درختان جنگلی که شامل گونه‌های راش، پلت، شیردار، توسکا، نمدار، ون، بلوط، آلوکک و ملج است در بازار دست کم بین ٦ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان است که این رقم به طور میانگین حدود ٤ برابر جریمه قاچاق آن است!

سال گذشته در مهاباد ۱۲۰ تُن چوب قاچاق نیز از قاچاقچیان کشف و ضبط شد، در حالی که این میزان کشفیات برای سال ١٤٠٠، در شهرستان مهاباد ٦٠ تن چوب بود با افزایش دو برابری رو به رو شده است.

سود قاچاق چوب در برابر جریمه‌های ناچیزی که در صورت کشف محموله های قاچاق انتظارشان را می کشد، بسیار کلان تر است و همین باعث شده هر روز صدای تیشه به ریشه جنگل ها بلند و بلندتر شود.

کد خبر 2755805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha