ابراز خرسندی نخست وزیر اقلیم کردستان از بازگشت وزرای اتحادیه میهنی  به جلسات کابینه

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مسرور بارزانی در پیامی از بازگشت قباد طالبانی و تیم وزرای اتحادیه میهنی کردستان به جلسات دولت اظهار خرسندی کرد و حمایت دولت اقلیم کردستان را از پیشقدمی و پیام مسعود بارزانی برای برقراری صلح میهنی را مجددا تکرار کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، متن پیام مسرور بارزانی بدین شرح است:

امروز دوشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۱۵ با حضور آقای قباد طالبانی معاون نخست وزیر سرپرستی جلسه هیئت دولت را برعهده گرفتیم.

در آغاز این جلسه خوشحالی خود را از بازگشت تیم اتحادیه میهنی کردستان به جلسات هیئت دولت ابراز داشتیم.

همچنین به نام هیئت دولت حمایت دولت اقلیم کردستان را از پیشقدمی و پیام جناب آقای مسعود بارزانی با هدف برقراری صلح و آشتی میهنی تکرار کردیم و بر مواضع مشترک و اتحاد جریانات سیاسی کردستان در راستای تامین منافع میهنی تاکید کردیم.

دستور اول این جلسه به ارائه آخرین رویدادهای مربوط به از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان در چارچوب توافق دولت اقلیم و دولت فدرالی(تاریخ ۲۰۲۳/۴/۴) اختصاص یافت.

در این جلسه اشاره شد که دولت اقلیم کردستان تمام تعهدات خود را در چارچوب توافق انجام گرفته اجرا کرده است و اکنون منتظر دولت فدرال و دولت ترکیه است که به توافق نهایی برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان دست یابند. در عین حال دولت فدرال عراق باید مبلغ بودجه لازم برای حقوق کارمندان اقلیم کردستان را تا زمان تصویب لایحه بودجه و تامین حقوق و سهم اقلیم کردستان از بودجه فدرالی به دولت اقلیم ارسال کند.

محور دوم این جلسه گفتگو درباره طرح جمع‌آوری دارایی‌های کل اقلیم کردستان بود. پس از انجام گفتگو در این‌باره هیئت دولت به اتفاق آرا به توافق رسیدند که جمع‌آوری این دارایی‌ها در سراسر اقلیم کردستان از طریق مقدار درآمد و گردش پول و هزینه‌ها و حقوق انجام گیرد. به این منظور تصمیم گرفته شد که جمع‌آوری همه منابع درآمدی از بانک‌ها و صندوق‌ها و گذرگاههای مرزی و  ادارات مالیاتی با هدف امنیت درآمدهای کل و نظارت مشترک همه از طریق یک سیستم الکترونیکی صورت گیرد.

در همین رابطه تصمیم گرفته شد که اولویت در تامین هزینه‌ها مانند هزینه‌های ریاستی به پرداخت حقوق داده شود برای تامین هزینه‌های دیگر هم (به غیرازحقوق) باید با ارائه مکانیسمهای سنجیده و به صورتی عادلانه بر مبنای تعداد جمعیت هر استان و ادارات خودگردان انجام گیرد. به منظور ضمانت اجرایی این تصمیمات نخست وزیر و معاون وی هر کدام به سهم خود مسئول بکارگیری مکانیسم لازم برای جلب حمایت وزارتخانه‌ها و جریانها و گروههای مامور در اجرا شدن این دستوارات شدند.

در محور دیگر این جلسه هیئت دولت درباره مشکلات امنیتی تصویب کرد کە تحقیقات مشترکی از طریق یک کمیسیون ویژه متشکل از دستگاههای ذیربط انجام گیرد تا این کمیسیون درباره مسائل  امنیت عمومی بدور از دخالتهای سیاسی راهکارهای قانونی را در پیش بگیرد.

دستورکار سوم این جلسه به ارائه گزارشی توسط آقای رهبر احمد وزیر داخلی درباره پاسخگویی به ارزیابیهای ملی که از سوی دولت فدرال در زمینه خطرات پولشویی و گسترش دامنه پشتیبانی مالی ترور انجام گرفته است، اختصاص یافت.

هیئت دولت ضمن تشکر از وزارت داخلی و دستگاههای مربوطه برای تلاش و ارائه راهکارها و اقداماتشان در برابربا تهدیدات پدیده پولشویی و گسترش دامنه ترور در این رابطه تا زمان پیاده شدن چارچوب قانونی جدید در اقلیم کردستان هیئت دولت وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط اقلیم را مامور کرد که همکاریها و هماهنگیهای خود را با نهادهای فدرالی همتای خود وهمچنین نهادهای بین‌المللی تداوم بخشند. همچنین هیئت دولت بر پایبندی اقلیم کردستان نسبت به مبارزه با خطرات پدیده پولشویی و گسترش دامنه ترور تاکید کرد.

کد خبر 2755750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha