کناره گیری از پارلمان کردستان با هدف ایجاد فشار برای برگزاری انتخابات انجام شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نمایندۀ مستعفی حزب جماعت عدالت در پارلمان کردستان دربارۀ هدف نمایندگان مستعفی از کنارهگیری خود به کردپرس گفت: «هدف ما ایجاد فشار برای برگزاری انتخابات پارلمان بود و در انتخابات آینده، برنامه مفصلی برای مشارکت پرشور در انتخابات پارلمان کردستان داریم».

کردپرس

پس از 6 /11/2022 که مهلت قانونی پارلمان کردستان به پایان رسید یازده نمایندۀ پارلمان کردستان جلسات این پارلمان را بایکوت کردند و در ماه مه تعداد 7 نماینده به طور رسمی از پارلمان کردستان کناره‌گیری کردند. عبدالستار مجید، یکی از نمایندگان مستعفی پارلمان کردستان، دربارۀ هدف نمایندگان از تحریم نشست‌های پارلمان و کناره‌گیری و دستاورد کناره‌گیری خود به کردپرس گفت: «هدف ما از تحریم جلسات پارلمان و در نهایت کناره‌گیری از نمایندگی، آن بود که فشاری ایجاد کنیم تا به اتفاق نظری در باب اصلاح قانون انتخابات دست یابیم. در مورد نتیجه استعفایمان از نمایندگی پارلمان کردستان نیز باید گفت این استعفای نمایندگان ثمربخش بوده است زیرا در طول این شش ماه، پارلمان تنها شش جلسه برگزار کرده است. نمایندگان پارلمان، نماینده مردم هستند و زمانی که نمایندگان مردم از این نهاد کناره‌گیری کنند فشاری ایجاد می‌شود تا بر روی دغدغه اصلی ما یعنی برگزاری انتخابات پارلمانی تأثیرگذار باشد».

عبدالستار مجید دربارۀ دیدارهای اخیر میان اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان برای بازگشت وزرای اتحادیۀ میهنی به جلسات کابینۀ دولت اقلیم کردستان و سرنوشت برگزاری انتخابات پارلمان کردستان  به خبرنگار کردپرس گفت: تمامی دیدارها و توافق‌های میان دو حزب اصلی اقلیم کردستان (حزب دمکرات و اتحادیۀ میهنی) تأثیر مستقیمی بر موضوع برگزاری انتخابات خواهد داشت.

پس از آن که در تاریخ 6 دسامبر 2022 مهلت قانونی پارلمان کردستان به پایان رسید و پارلمان کردستان با استناد به ضرورت اصلاح قانون انتخابات، مهلت قانونی خود را تمدید کرد، با نارضایتی بسیاری از نمایندگان و احزاب کردستان مواجه شد. پس از آن که چند نمایندۀ پارلمان کردستان در دادگاه عالی فدرال از پارلمان کردستان شکایت کردند، موضوع برگزاری انتخابات پارلمان کردستان پیچیده شد. نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان تاریخ برگزار انتخابات پارلمان کردستان را به ماه سپتامبر موکول کرد و دادگاه عالی فدرال عراق هنوز حکم رسمی خود را دربارۀ پروندۀ پارلمان کردستان صادر نکرده است اما اگر حکم دادگاه عالی فدرال عراق مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پارلمان کردستان پیش از اصلاح قانون انتخابات اقلیم کردستان صادر شود، کمیسیون برگزاری انتخابات عراق فدرال مسئول برگزاری این انتخابات خواهد بود. عبدالستار مجید عضو حزب جماعت عدالت کردستان و نماینده مستعفی این حزب در پارلمان کردستان دربارۀ برنامۀ حزب متبوعش برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آیندۀ پارلمان به کردپرس گفت: «چه قانون انتخابات اقلیم کردستان اصلاح شود چه اصلاح نشود، حزب جماعت عدالت کردستان برنامۀ مفصلی برای مشارکت پرشور در انتخابات آیندۀ پارلمان کردستان دارد؛ اما این که با قانون قبلی انتخابات برگزار شود یا این قانون اصلاح شود، برنامه متفاوتی خواهیم داشت».

کد خبر 2755713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha