۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
انتخابات در ترکیه آغاز شد

سرویس ترکیه - سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دور انتخابات پارلمان در ترکیه رسما آغاز شد.

به گزارش کردپرس، رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی از ساعت 8 بامداد امروز در سراسر ترکیه آغاز شد. این انتخابات در ساعت 5 عصر به وقت محلی پایان می یابد. 

در این انتخابات رئیس جمهور بعدی و نمایندگان بیست و هشتمین دوره پارلمان ترکیه برای 5 سال خدمت انتخاب می شوند. با کناره‌گیری محرم اینجه رهبر حزب میهن، از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. همچنین 24 حزب و 151 نامزد مستقل برای کسب کرسی نمایندگی در پارلمان ترکیه به مصاف انتخابات می روند.

 در این دور از انتخابات 60 میلون و 697 هزار و 843 شهروند واجد شرایط رای دهی، آرای خود را به صندوق می اندازند. از این میان 4 میلیون و 904 هزار و 672 رای اولی برای اولین بار رای خود را به صندوق ها خواهند انداخت. همچنین 53 هزار و 172 نفر نیز در زندان‌ها در رای‌گیری شرکت می‌کنند.

رأی دنندگان باید با همراه داشتن اوراق هویت رسمی خود، رای خود را به صندوق ها بیاندازند. 

ورود به محل رای گیری با دستگاه های ضبط تصویری یا وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری ممنوع خواهد بود. چنین دستگاه هایی به کمیته نظارت بر صندوق های رای سپرده می شود تا پس از پایان مراحل رای گیری بازگردانده شوند.

رای دهندگان دو برگه رای جداگانه برای رئیس جمهور و نمایندگان را در یک پاکت قرار داده و در صندوق خواهند گذاشت. بدیهی است که ابتدا شمارش و فهرست بندی اوراق رأی برای انتخابات ریاست جمهوری انجام می شود. 

نتایج رأی گیری پس از ساعت 21 امشب از سوی هیات عالی نظارت و بر انتخابات اعلام خواهد شد، با این حال در صورت صلاحدید این نهاد ممکن است نتیح رای گیری زودتر از این ساعت نیز اعلام شود. نتایج غیر رسمی انتخابات تا ساعت 23 و 59 دقیقه امشب به اطلاع عموم خواهد رسید.

در صورتی که هیچ کدام از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری نتوانند 50 درصد آرا را به دست بیاورند، انتخابات با دو نامزدی که اکثریت آرا را دارند به دور دوم خواهد رفت و دو هفته بعد در تاریخ 28 می انجام خواهد شد. 

کد خبر 2755667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha