سنگباران میتینگ اپوزیسیون و حواشی آن 

سرویس ترکیه - در این گزارش به حمله اخیر گروهی 300 نفره از اعضای ملی گرایان افراطی به میتینگ ارزروم و حواشی آن می پردازیم.

به گزارش کردپرس، واکنش ها به حمله گروهی از افراد به میتینگ تبلیغاتی اپوزیسیون با حضور اکرم امام اوغلو شهردار استانبول، ادامه دارد. در جدیدترین این واکنش ها سعاد دولگر رئیس استانی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) شاخه ارزروم توضیحاتی را درباره روز حادثه ارائه داد و گفت که هدف از این حمله تنها شخص امام اوغلو نبوده است.

در جریان میتینگ اپوزیسیون در ارزوم با حضور اکرم امام اوغلو، شهردار کلانشهر استانبول در هفتم ماه می، گروهی از افراد با سنگ به شهروندان حاضر در محل میتینگ حمله و آنها را سنگباران کردند. پس از حمله یک گروه 300 نفری با سنگ که همراه با شعارهای نفرت انگیز علیه طرفداران اپوزیسیون بود، امام اوغلو مجبور به ترک این مکان شد. در این حادثه 17 شهروند مجروح شدند.

پس از آن امام اوغلو در بازگشت به استانبول، در گفتگو با اعضای CHP اعلام کرد که نیروهای امنیتی بدون مداخله تنها این اقدام تحریک آمیز را تماشا کرده اند.

امام اوغلو: به مقامات دولتی هشدار می دهم که دست از نفرت افکنی بردارند

امام اوغلو سپس با انتشار ویدئویی اعلام کرد که این حمله ربطی به شهروندان ارزروم ندارد و کسانی که این حمله را برنامه ریزی کرده اند، طرفداران حزب حاکم بوده اند. او گفت که از نزدیک به وضعیت مجروحان حادثه رسیدگی خواهد کرد. او گفت این «خرد بدی» (دولت) در 14 می رفتنی است و به زودی باید در برابر قانون پاسخگو باشد. او به مقامات دولتی هشدار داد که از سخنان نفرت انگیز دست بردارند و از خشم مردم بترسند.

سعاد دولگر: هدف این حمله، تنها امام اوغلو نبود

سعاد دولگر رئیس استانی CHP که در زمان وقوع این حادثه در میتینگ حضور داشت در گفتگو با جمهوریت با بیان این که یک روز پیش از این میتینگ گزارش هایی از برنامه ریزی برای چنین حمله ای دریافت شده است، گفت: «ما احتمال حمله ای با چنین گستردگی را نمی دادیم. اولین درگیری ها نیز مربوط به اتوبوس های شهرداری بود که مانع از تجمع مردم در منطقه میتینگ می شدند. پس از آن جمعیتی حدود 300 نفر شروع به سنگ انداختن به سوی مردم کردند که باعث مجروح شدن شماری از شهروندان شد. پس از آن نیز شیشه های اتوبوس های ما را شکستند. این حمله تنها حمله به شخص امام اوغلو نبود. حمله به مردم بود. بنر اولکو اوجاقلاری در محل نصب شده بود. با این حال به مردم توصیه کردیم که به خشونت آنها واکنش نشان ندهند.»

کمال قلیچدار اوغلو: دولت به دنبال ترساندن مردم است؛ نترسید

کمال قلیچدار اوغلو رهبر اپوزیسیون، در واکنش به این حمله با انتشار ویدئویی هدف از این حملات را ترساندن مردم و ایجاد دشمنی بین آنها توصیف کرد و از مردم خواست تا با آرامش بر روی شرکت در انتخابات تمرکز کنند.

مراد یتکین: امام اوغلو خردمندانه رفتار کرد

مراد یتکین روزنامه نگار کهنه کار نیز در سخنانی در کانال یوتیوب خود واکنش صبورانه امام اوغلو در برابر حمله کنندگان را قابل تامل و تقدیر توصیف کرد.

بکر بوزداغ: تحقیقات قضائی آغاز شده

پس از سخنان سعاد دولگر، بکر بوزداغ وزیر دادگستری به این سخنان واکنش نشان داده و گفت که تحقیقات قضائی درباره این حادثه آغاز شده و برخی افراد نزدیک به 15 تن بازداشت شده اند.

سلیمان سویلو: امام اوغلو خودش این ماجرا را راه انداخت

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در واکنشی به این حمله در ارزروم در گفتگو با یک برنامه زنده خبری در تلویزیون اولکه تی وی اعلام کرد که مقصر اصلی این اتفاق نه مردم بلکه شخص امام اوغلو بوده است. سویلو امام اوغلو را «کلاه بردار» نامید و گفت که امام اوغلو یکی از بزرگترین کلاه بردارانی است که ترکیه به خود دیده است. این میتینگ اصلا نباید در ارزروم برگزار می شد و تنها دلیل برگزاری آن در ارزروم ایجاد درگیری بوده است. او سپس با انتشار توئیتی با تکرار این سخنان اعلام کرد که به زودی جزئیات برنامه ریزی امام اوغلو برای این حمله را افشا خواهد کرد.

کد خبر 2755432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha