سفر مظلوم کوبانی به امارات برای حل اختلافات کردها و دمشق

سروبس جهان- وبسایت آمریکایی المانیتور ادعا کرد، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه که از آمریکا و روسیه ناامید شده، برای پیشبرد مسئله کردها در سوریه و رسیدن به توافق با دمشق، به امارات متحده عربی سفر کرده تا مقامات این کشور را برای مداخله در این مورد مجاب کند.

به گزارش کردپرس، وبسایت خبری-تحلیلی آمریکایی المانیتور ادعا کرد که مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، به امارات متحده عربی سفر کرده و با مسئولان امنیتی این کشور ملاقات کرده است.

این نشریه آمریکایی نوشت: خبر سفر مظلوم کوبانی به امارات از سوی چهار منبعی که نامی از آنها نبرده، تایید شده است. یکی از منابع ادعا کرده که سفر مظلوم کوبانی به امارات در اواخر ماه مارس و اوایل ماه آوریل صورت گرفته و بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز او را در این سفر همراهی کرده است.

در این گزارش ادعا شده که مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه و متحد آمریکا در جنگ با داعش، در سفر به امارات با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات ملاقات کرده است.

امارات متحده عربی سفر مظلوم کوبانی به این کشور را تایید نکرده است اما بدران چیاکرد، مسئول امور خارجی اداره خودگردان کردی در سوریه تایید کرده که امارت متحده تمایل خود را برای میانجیگری میان کردها و دمشق برای رسیدن به توافق اعلام کرده است.

دفتر بافل طلبانی از اظهارنظر در مورد همراهی او با مظلوم کوبانی به امارات خودداری کرده است.

بدارن چیا کرد از اظهارنظر درباره سفر مظلوم کوبانی به امارات خودداری کرده اما گفته است ما از امارات متحده عربی می خواهیم در مذاکرات میان کردهای سوریه با دولت مرکزی این کشور نقش ایفا کند.

مظلوم کوبانی در روز 7 آوریل گذشته هنگام تردد کاروان او در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه هدف حمله پهپادهای منتسب به ترکیه قرار گرفت. مقاماتی که المانیتور آنها را منبع خود اعلام کرده، گفته اند مظلوم کوبانی درست بعد از بازگشت از امارات هدف حمله پهپادی ترکیه در شهر سلیماینه عراق قرار گرفته است.

 فوزا یوسف، از مقامات کلیدی کرد سوریه، درباره علت توسل کردها به امارات برای برقراری آشتی و صلح میان کردها و دمشق به الماینتور گفته است کردها بعد از چراغ سبز دونالد ترامپ، ردیس جمهور پیشین آمریکا به ترکیه برای حمله به کردهای سوریه در اکتبر 2019 و خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، نسبت به ادامه همپیمانی با آمریکا بدبین شده و برای برقراری ارتباط با امارات اقدام کردند.

کردهای سوریه، در سالهای اخیر برای برقراری ارتباط با دمشق روسیه را واسطه قرار دادند اما مقامات کرد سوریه از عدم موفقیت این مذاکرات با همراهی مسکو خبر داده اند. فوزا یوسف در این باره گفته است ارتباط گسترده مسکو با آنکارا به دلیل این که ترکیه کردهای سوریه را تروریست می خواند، تاثیر منفی بر مذاکرات گذشته با میانجیگری روسیه داشته است.

دارین خلیفه، پژوهشگر گروه بین المللی بحران و چارلز لیستر، پژوهشگر موسسه خاورمیانه با اشاره به این که امارات نقش مهمی در عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با دولت بشار اسد داشته است، توسل کردها به امارات برای ایجاد ارتباط سازنده با دمشق را در این راستا تحلیل کرده اند.

در این گزارش اشاره شده که امارات متحده عربی، یکی از اعضای ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا متشکل از 85 کشور جهان است و این کشور در سال 2018 و از طریق لاهور شیخ جنگی، رهبر مشترک سابق اتحادیه میهنی با کردهای سوریه، به منظور بازگرداندن اعضای داعش تبعه این کشور ارتباط گرفت و برخی مقامات این کشور در همان سال وارد منطقه شمال شرق سوریه شدند که تحت کنترل کردهاست.

فوزا یوسف درباره دلایل توسل کردهای سوریه به امارات به المانیتور گفته است امارات یکی از کشورهایی است که کمترین تعداد از شهروندان این کشور به داعش پیوسته اند، کردهای سوریه مدتهاست در زمینه تبادل اطلاعات بویژه در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر با هم همکاری می کنند. او همچنین ساختار سیاسی-اداری امارات را شبیه ترین به ساختار مورد نظر کردهای سوریه دانست که تبعیت از آن می تواند تمرکزگرایی در سوریه را کاهش دهد.

کد خبر 2755197