رییسی: اراده ایران و عراق بر توسعه روابط است

رئیس جمهور گفت: در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است

به‌ گزارش کرد پرس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه پس از مذاکرات خصوصی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، در نشست مطبوعاتی مشترک ضمن خوشامدگویی به وی و هیات همراه اظهار داشت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد که در حوزه های مختلف بحث‌هایی انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است

آیت الله رییسی روابط تهران و بغداد را فراتر از روابط سایر کشورها و روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از ۱۰ میلیارد است و این‌ رقم می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

رئیس جمهور افزود: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیرساختی، آب و برق و گاز و انرژی ادامه دارد به شکلی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیازها مرتفع شود.

آیت‌الله رییسی با اشاره با امضای تفاهم نامه امنیتی ایران و عراق که سال گذشته به امضا رسید، امنیت عراق را برای ایران مهم دانست و گفت: تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور برقرار شده است که به امنیت منطقه کمک خواهد کرد؛کوچکترین ناامنی در عراق ناامنی در ایران محسوب می شود و امنیت عراق برای ایران مهم است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بیان‌ کرد: به همان میزان که انجام‌ مذاکرات بین کشورهای منطقه را مفید می دانیم، حضورهای نیروهای خارجی در منطقه را مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ارتباطات ایران با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک است ولی آمریکا به منافع خود می اندیشد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت:‌ روابط خوبی که امروز بین ایران و عراق برقرار است، فقط همکاری های دوجانبه نیست بلکه به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد انجامید.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که سفر رییس جمهور عراق به تهران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

کد خبر 2754975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha