عدم حمله زمینی علیه کردهای سوریه شرط فروش جنگنده‌های آمریکایی به ترکیه

سرویس جهان- رویترز از موافقت آمریکا با ارتقا نرم‌افزاری جنگنده های اف ۱۶ ترکیه خبر داد اما واشنگتن فروش نسل جدید این جنگنده‌ها به آنکارا را به اصلاح برخی سیاست‌های آنکارا بویژه عدم انجام عملیات نظامی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه منوط کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رویترز، آمریکا در اقدامی که به باور برخی کارشناسان باعث تقویت جایگاه اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ماه آینده می شود، با بروز کردن سیستم نرم‌افزاری هماهنگسازی عملیات هوایی جنگنده های اف ۱۶ ترکیه موافقت کرده است.

ترکیه از زمان سر کار آمدن جو بایدن در آمریکا درخواستی برای خرید دهها فروند نسل جدید جنگنده‌های اف ۱۶ این کشور و ارتقا نسل فعلی این جتهای ساخت آمریکا ارائه کرده اما برخی اقدامات مغایر نظر آمریکا از جمله سیاستهای خصمانه علیه برخی اعضای ناتو مانند یونان و همکاری نظامی با روسیه مانع تحقق این خواسته ها شده است.

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن با درخواست ترکیه برای ارتقا نرم‌افزاری جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه به مبلغ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار موافقت کرده و از کنگره خواسته است با آن موافقت کند.

برخی کارشناسان مسائل ترکیه با اشاره به اینکه امکان استفاده تبلیغاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این اقدام در آستانه برگزاری انتخابات ترکیه وجود دارد آن را کمکی به بهبود وضعیت اردوغان تن توصیف کرده اند.

با این حال، آمریکا همچنان با فروش نسل جدید جنگنده‌های اف ۱۶ خود به ترکیه و یا ارتقا سخت‌افزاری جنگنده‌های اف ۱۶ کنونی ترکیه موافقت نکرده است.

رویترز به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد در صورتی که ترکیه به تنش با یونان پایان دهد و از عملیات زمینی علیه کردهای سوریه دست بردارد، ممکن است دولت آمریکا فروش نسل جدید جنگنده‌های خود به ترکیه را اجرایی کند.

کد خبر 2754686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha