واکنش منفعلانه آمریکا به ترور نافرجام مظلوم کوبانی از سوی ترکیه

سرویس جهان- برخی کارشناسان و مقامات سابق آمریکا، واکنش منفعلانه آمریکا به حمله موشکی ترکیه به کاروان مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه و متحد اصلی واشنگتن در جنگ با داعش را پیش آمدی خطرناک دانسته و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.

 به گزارش کردپرس، حمله موشکی ناموفق ترکیه به کاروان خودروهای مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه، در روز جمعه گذشته در شهر سلیمانیه عراق، مرحله جدیدی از تهاجمات فرامرزی ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه توصیف شده است. این نیرو تحت رهبری کردهای سوریه، نوک پیکان حملات زمینی علیه داعش در شمال و شمال شرق سوریه محسوب می شود و آمریکا همپیمانی با این نیرو در جهت مبارزه با داعش را تنها بهانه حضور در سوریه عنوان کرده است.

اما واکنش منفعلانه آمریکا به سوء قصد ترکیه به جان مظلوم کوبانی، آنهم در حالی که پرسنل آمریکایی همراه فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه بودند، نگرانی مقامات سابق آمریکا و برخی کارشناسان را به همراه داشته است زیرا آنها معتقدند آمریکا به دلایلی نمی تواند بیش از این ترکیه را مواخذه کند و این مسئله ترکیه را در هدف قرار دادن کردهای سوریه جسورتر کند. کوبانی سال گذشته هم در خاک سوریه و درست در 300 متری مقر آمریکایی ها هدف حمله پهپادی ترکیه قرار گرفت.

نادین ماینزا، مدیر سابق سازمان دولتی آزادی های مذهبی آمریکا و ناظر تحولات منطقه تحت کنترل کردهای سوریه هشدار داد ترکیه در برخورد با متحدان آمریکا در سوریه خط قرمزها را رد کرده است. او در واکنش به انفعال آمریکا در برخورد با حمله پهپادی ترکیه به کوبانی و پرسنل نظامی آمریکا، در صفحه توییتر خود نوشت: اگر حمله ترکیه به پرسنل نظامی آمریکایی همراه کوبانی عبور از خطر قرمز نیست، پس چیست؟ این حملات و واکنش منفعلانه واشنگتن ترکیه را جسورتر می کند. چه چیزی مانع محکوم کردن این حمله از سوی دولت آمریکا شده است؟

اریک داویس، استاد علوم سیاسی دانشگاه راجرز نیز هشدار داد ترکیه از واکنش منفعلانه واشنگتن سوء استفاده می کند. او در نیز توییتر نوشت: آمریکا شاید به خاطر از دست ندادن پایگاه انجرلیک در ترکیه نخواسته این حمله را محکوم کند اما برای محافظت از نیروهای متحد کرد در سوریه لازم است پایگاه اینجرلیک ترکیه را رها کند.

این استاد دانشگاه پا را فراتر گذاشته و پیشنهاد کرده است آمریکا موشک های دوش پرتاب استینگر را به نیروهای دموکراتیک بدهد. آنها می توانند با استفاده از این سلاح در برابر حملات هوایی ترکیه از خود محافظت کنند.

مایلز کاگینز، از مقامات نظامی سابق آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش نیز اقدام اخیر ترکیه علیه کاروان مشترک آمریکا- کردهای سوریه در سلیمانیه را پیشآمدی خطرناک توصیف کرد که هدف از آن اخطار به آمریکا و کردهای عراق است تا از حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه دست بردارند.

مقامات محلی کرد نیز به وبسایت پاراگراف گفته اند ترکیه فقط با هدف اعلام هشدار به سمت کاروان نظامی شلیک کرده و قصد هدف قرار دادن کوبانی و پرسنل نظامی آمریکا را نداشته است.

مایلز کاگینز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس نسبت به تشدید حملات فرارمرزی ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در آینده هشدار داد و گفت واکنش های منفعلانه آمریکا عامل جسورتر شدن ترکیه بوده است.

جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا موسوم به سنتکام، حمله به یک کاروان نظامی در شهر سلیمانیه عراق را تایید کرد و گفت نیروهای نظامی آمریکایی همراه این کاروان بوده اند اما به کسی آسیبی وارد نشده است.

ژنرال بوچینو بدون نام بردن از ترکیه به عنوان عامل حمله گفت که آمریکا مخالف هر گونه حمله ای است که نیروهای آمریکایی را مورد تهدید قرار دهد.

کریس وان هالن، سناتور آمریکایی نیز حمله پهپادی ترکیه به نیروهای آمریکایی و فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در فرودگاه سلیمانیه عراق را غیرقابل قبول دانست و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

او در توییتر خود هشدار داد این حمله جان پرسنل آمریکایی، نیروهای دموکراتیک سوریه و مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان متحد حیاتی آمریکا را به خطر انداخته است.

کد خبر 2754420

برچسب‌ها