ترکیه مانع از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- خبرگزاری بلومبرگ درباره علت عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه با وجود توافق جدید میان اربیل و بغداد، نوشت: ترکیه از عراق خواسته است قبل از آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان، درباره جریمه تعیین شده از سوی دیوان داوری بین المللی برای این کشور با بغداد مذاکره کند.

به گزارش کردپرس، صادارت نفت اقلیم کردستان عراق، دو هفته قبل، پس از محکوم شدن ترکیه از سوی دیوان داوری بین المللی به دلیل نقض توافق با بغداد از طریق صادرات خودسرانه نفت اقلیم کردستان متوقف شده است. نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیحان ترکیه راهی بازارهای جهانی می شود.

اما توافق این هفته میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر ادامه صادرات نفت از سوی کردها، راه برای ازسرگیری صادارت نفت هموار کرد. اما بر اساس گزارش رویترز و بلومبرگ صادارت نفت هنوز متوقف است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات ترکیه نوشت: عامل ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان ترکیه است زیرا آنکارا از بغداد خواسته است دو کشور قبل از ازسرگیری صادرات نفت، درباره جریمه تعیین شدن از سوی دیوان بین المللی داوری برای ترکیه به توافق برسند.

بر اساس گزارش رویترز، عراق خواستار پرداخت جریمه حدود 40 میلیارد دلاری از سوی ترکیه شده بود اما دیوان داوری میزان جریمه را حدود .5 میلیارد دلار تعیین کرده است.

مقامات ترکیه ای به بلومبرگ گفته اند باید قبل از ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، مسئله پرداخت جریمه حل و فصل شود اما نگفته اند که این مذاکرات بر سر مکانیسم پرداخت است و یا درخواست برای کاهش آن.

کد خبر 2754281

برچسب‌ها