۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
سهم اقلیم از بودجه سال ۲۰۲۳ عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ عراق ماهیانه یک هزار و ۲۵۰میلیارد دینار به اقلیم کردستان ارسال می‌کند.

به گزارش کردپرس به نقل از «هاولاتی»: سهم اقلیم کردستان از لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ عراق بیش از ۱۸هزار میلیارد دینار  است.  قرار  است درصحن مجلس عراق قرائت اولیه آن صورت گیرد.
لایحه بودجه کل عراق مبلغ ۱۹۹هزار میلیارد دینار است که از این مبلغ بیشتر از ۱۸هزار میلیارد دینار به اقلیم کردستان اختصاص داده شده است.
دولت عراق به ریاست محمدشیاع سودانی لایحه بودجه را روانه مجلس کرده است و قرار است قرائت اولیه آن انجام گیرد.مبلغ کل لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ عراق نزدیک به ۲۰۰هزار میلیارد دینار است و سهم اقلیم کردستان از آن به میزان۱۲/۶۷% تعیین شده است، با احتساب هزینه‌های ریاستی و حاکمیتی اقلیم بیشتر از ۱۸هزار میلیارد دینار سهم اقلیم کردستان است.که۱۶هزار میلیارد و ۶۰۹میلیارد دینار بودجه تولید و اشتغال و یک هزار و ۲۵۶ میلیون دینار بودجه حکومتی و ۴۰۰ میلیارد دینار برای هزینه کمپانیهای نفتی و ۵۰۰میلیارد دینار برای  نیروهای پیشمرگه در نظر گرفته شده است.
پس از تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ عراق، بغداد درامدهای مالی را در چارچوب قانون بودجه به اقلیم کردستان ارسال می‌کند و سهم اقلیم بصورت پیش پرداخت ماهیانه یک هزار میلیارد و ۲۵۰میلیارد دینار می‌باشد و در مقابل دولت اقلیم کردستان ۴۰۰هزار بشکه نفت و ۵۰% از درآمد گمرکات را به بغداد تحویل می‌دهد. از مبلغ ۱۸هزار میلیارد سهم اقلیم کردستان قرار است در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۵هزار میلیارد آن به صورت نقدی به وزارت دارایی و اقتصادی برای پرداخت حقوق و هزینه‌های تولیدی ارسال شود و سه هزار میلیارد باقیمانده صرف هزینه‌ کمپانی‌های نفتی و هزینه‌های حاکمیتی شود . در عوض اقلیم کردستان از مسئولیت پول کمپانی‌های نفتی رها  می‌شود و هزینه درمان و سهم ماهیانه خوراک و سوخت آن تامین می‌شود.
قرار است پس از تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ عراق تسویه حساب مالی مربوط به ماه‌های ۱,۲,۳,۴ سال جاری انجام گیرد و دوطرف براساس قانون بودجه طلب‌های مالی یکدیگر را تسویه کنند.
همچنین  مبلغ ۴۰۰ میلیارد دیناری که دولت اقلیم در ماه گذشته بصورت بدهی از بغداد دریافت کرده از آن کسر می‌شود.
دولت اقلیم کردستان یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر حقوق بگیر دارد و  ماهیانه ۹۰۰ میلیارد دینار برای دولت ارسال می‌شود و ۳۵۰ میلیارد دینار برای تولیدات و دیگر هزینه‌های وزارتخانه‌ای برایش باقی می‌ماند.

کد خبر 2754264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha