اجرای مراسم نوروزی «کوسه به داس» در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد از اجرای مراسم سنتی کوسه به داس در مهاباد در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.

ناصر صدفی با اعلام این مطلب گفت: مراسم کوسه به داس از جمله بازی‌ها و نمایش‌هایی است که توسط گروه‌های دو تا ۶ نفره برگزار می‌شود و اجراکنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره‌کش، نی‌زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را در دست نگه می‌دارد.

او افزود: در این مراسم یک فرد جوان یا میانسال نقش کوسه را بر عهده می‌گیرد که لباس کردی ژنده و شلخته‌ای پوشیده و صورتکی از جنس نمد که دارای دو شاخ نمدی است به صورت می‌زند،  این فرد ریش و سبیلی از پشم گوسفند برای خود تهیه می‌کند تا شبیه بز درآید و بالشتک کوچکی نیز همانند دنبه در پشت خود تعبیه می‌کند و جاجیمی نیز بر پشت خود می‌اندازد و چند زنگوله و یک یا دو داس نیز در دست می‌گیرد.

صدفی گفت: کوسه با نواختن سازهای محلی از جمله دف، دهل و سورنا به استقبال مردم می‌رود و تا زمانی که صاحبخانه هدایایی به گروه ندهد، حیاط را ترک نمی‌کند و گروه نیز در این مدت با نواختن سازهای محلی کوسه را برای اصرار به گرفتن هدایای بیشتر تشویق می‌کند.

مردم نیز در مقابل به استقبال کوسه رفته و هدایایی به مناسبت نوروز مانند انواع خشکبار، روغن، کره و تخم مرغ به او می‌دهند.

به گزارش کردپرس، پرونده مراسم «کوسه به داس»، که در میان کردها رواج دارد، دی ماه ١٤٠٠ به عنوان میراث ناملموس استان آذربایجان غربی تهیه و ثبت شد.

کد خبر 2753825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha