برگزاری آیین سنتی «کوسه به داس» در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی - آیین سنتی «کوسه به داس» برای استقبال از سال نو و فرا رسیدن عید نوروز با حضور اقشار مختلف مردم در مهاباد برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در حاشیه این مراسم با بیان اینکه آیین کوسه به داس از جمله مراسم‌های سنتی این منطقه به شمار می رود که در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است، گفت: این مراسم سنتی امروز در منطقه «تاقه دار» محور مهاباد به سمت سردشت برگزار شد و فردا نیز از ساعت 10 تا 13 در موزه مردم‌شناسی، بازار اصغری و تاناکورا و روز جمعه دوم فروردین نیز در ساعت 11 تا 13 در محل تاج سد مهاباد و در بعد از ظهر همان روز از ساعت 15 تا 17 در غار آبی سهولان مهاباد برگزار می‌شود.

علامرضا عبده با بیان اینکه این مراسم در واقع به مناسبت زنده شدن زمین، راندن درد و بلا و نوید دادن بهار در شب قبل از تحویل سال نو برگزار می شود، گفت: مراسم کوسه به داس از جمله بازی‌ها و نمایش‌هایی است که توسط گروه های 2 تا 6 نفره برگزار می‌شود و اجراکنندگان این رسم معمولا شامل کوسه، توبره کش، نی زن، محافظ کوسه یا دوگه و نیز مردی است که طناب دور گردن کوسه را در دست نگه می دارد.

عبده ادامه داد: در این مراسم یک فرد جوان یا میانسال نقش کوسه را بر عهده می ‌گیرد که لباس کردی محلی ژنده و شلخته‌ ای پوشیده و صورتکی از جنس نمد که دارای دو شاخ نمدی است به صورت می‌زند؛ این فرد ریش و سبیلی از پشم گوسفند برای خود تهیه می‌کند تا شبیه بز درآید و بالشتک کوچکی نیز همانند دمبه در پشت خود تعبیه می‌کند و جاجیمی نیز بر پشت خود می اندازد و چند زنگوله و یک یا دو داس نیز در دست می گیرد.

به گفته وی در این مراسم فرد کوسه با نواختن سازهای محلی از جمله دف، دهل و سورنا به استقبال مردم آنان می رود و تا زمانی که صاحبخانه هدایایی به گروه ندهد، حیاط را ترک نمی کند و گروه نیز در این مدت با نواختن سازهای محلی کوسه را برای اصرار به گرفتن هدایای بیشتر تشویق می کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد افزود: مردم نیز در مقابل به استقبال کوسه شتافته و هدایایی به مناسبت نوروز مانند انواع خشکبار، روغن، کره و تخم مرغ ارزانی می کنند.

کد خبر 107540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha