علت اصلی پافشاری حزب دموکرات کردستان عراق بر تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق چیست؟

سرویس جهان- نشریه میدل ایست آی در گزارشی ادعا کرد که حزب دموکرات کردستان عراق به دنبال تصدی پست ریاست جمهوری عراق نیست بلکه می خواهد با تحت فشار قرار دادن اتحادیه میهنی، بر استان کرکوک کنترل پیدا کند.

به گزارش کردپرس حزب دموکرات کردستان عراق با معرفی نامزدی برای ریاست جمهوری عراق وارد رقابت با حزب اتحادیه میهنی شده است. این در حالی است که بر اساس توافق میان دو حزب، ریاست جمهوری عراق پس از سقوط صدام حسین همواره‌ در اختیار اتحادیه میهنی بوده است.

اقدام حزب دموکرات برای معرفی نامزد ریاست‌جمهوری، اختلافات میان این دو حزب کردی و حاکم در اقلیم کردستان را تشدید کرده است. اما نشریه میدل ایست آی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق نقل کرده است که این حزب در واقع به دنبال تصدی پست ریاست جمهوری عراق نیست بلکه با وارد شدن به رقابت با حزب اتحادیه میهنی برای تصدی این پست، می خواهد این حزب را برای واگذاری کنترل استان کرکوک به حزب دموکرات کردستان عراق تحت فشار قرار دهد.

این نشریه از تعدادی از رهبران حزب دموکرات که نامی از آنها نیاورده، نقل کرده است که از نظر این حزب کنترل بر استان کرکوک نفت خیز مهمتر از در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری عراق است.

میدل ایست آی از یکی از رهبران کرد نزدیک به مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نقل کرده است که این حزب می‌خواهد در مقابل واگذاری پست ریاست جمهوری عراق به اتحادیه میهنی استانداری کرکوک به حزب دموکرات واگذار شود زیرا به گفته او، هیچ کس اهمیتی به موقعیت ریاست جمهوری عراق نمی دهد و از نظر حزب دموکرات موقعیت و پست استانداری کرکوک اهمیت بیشتری از تصدی بر ریاست جمهوری عراق دارد.

یکی دیگر از رهبران حزب دموکرات به این نشریه گفته است که اگر اتحادیه میهنی به خواسته های ویژه حزب دموکرات پاسخ مثبت دهد آنها نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق را از رقابت ها کنار می کشند و این موقعیت سیاسی را به اتحادیه میهنی واگذار خواهند کرد.

رهبران حزب دموکرات درباره علت پافشاری این حزب برای کنترل بر استان کرکوک به اين نشریه گفته اند کرکوک در کنار اینکه منابع نفتی زیادی دارد از نظر موقعیت امنیتی برای اربیل حائز اهمیت است. در واقع حزب دموکرات کردستان عراق می‌خواهد با به دست آوردن پست استانداری کرکوک و کنترل بر نواحی حائل میان کرکوک و اقلیم کردستان امنیت این این منطقه و اربیل را بیشتر کند.

یکی از رهبران حزب دموکرات گفته است ما در حال حاضر نمی دانیم در کرکوک چه می گذرد و کنترلی بر آن نداریم. عدم کنترل بر آن باعث شده است تهدیدی واقعی برای ثبات و امنیت اربیل ایجاد شود.

میدل ایست آی از یکی از رهبران حزب دموکرات که نام او هم ذکر نشده، نقل کرده است که تیم مذاکره کننده این حزب به تیم مذاکره کننده اتحادیه میهنی گفته است که اگر آنها تضمین‌ کتبی بدهند که استانداری کرکوک را به حزب دموکرات واگذار کنند و اجرای ماده ۱۴۰ پیگیری شود، حزب دموکرات پست ریاست جمهوری عراق را به اتحادیه میهنی واگذار خواهد کرد.

از طرفی دیگر، دادگاه عالی عراق به دلیل اتهامات وارد شده به هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری، نامزدی وی را تعلیق کرده است. اما یکی از رهبران این حزب به میدل ایست آی گفته است که حزب دموکرات از این اتفاق نگران نیست زیرا در میان نامزدهای معرفی شده به پارلمان عراق، گزینه دیگری در اختیار دارد. او تهدید کرده است حزب دموکرات اجازه نخواهد داد رقبای آن در اقلیم کردستان عراق صاحب موقعیت و منصب مهم شوند. یکی دیگر از مقام ارشد حزب دموکرات که نام او نیز فاش نشده، تهدید کرده است که فارغ از اینکه برنامه ها و خواسته های حزب دموکرات پیش برود و یا ناکام بماند، رهبران اتحادیه میهنی در انتخابات آینده منطقه اقلیم کردستان بهای سنگینی خواهند پرداخت.

کد خبر 26933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha