تمرکز بی سابقه ترکیه بر جنگ با پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- پروژه تحلیل داده های جنگی در گزارشی اعلام کرد که از زمانی که این پروژه، جنگ ترکیه با پ.ک.ک را دنبال میکند، بیشترین تمرکز درگیری ارتش ترکیه با نیروهای پ.ک.ک در خارج از خاک ترکیه، در سال 2021 و در شمال عراق صورت گرفته است.

به گزارش کردپرس، ارتش ترکیه از سال 2019 و همزمان با آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای کرد سوریه در گری سپی و سری کانی در سوریه، چندین عملیات نظامی با نام های مختلف علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در شمال عراق انجام داده است. ارتش ترکیه هفته گذشته همزمان چندین نقطه در خاک اقلیم کردستان و شمال شرق سوریه را به بهانه مقابله با نیروهای پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه هدف حملات هوایی خود قرار داد.

پروژه تحلیل داده های جنگ در گزارشی که امروز درباره روند درگیری ها میان ترکیه و پ.ک.ک از سال 2016 تاکنون منتشر کرده است، از تمرکز بی سابقه ترکیه بر مقابله با پ.ک.ک در خارج از خاک ترکیه و در منطقه اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تعداد موارد درگیری مستقیم میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در خاک این کشور در سال 2016 به حدود 500 مورد رسیده بود در حالی که بیشترین موارد درگیری میان نیروهای پ.ک.ک و ارتش ترکیه در همین سال و در داخل خاک عراق کمی بیش از 100 مورد بوده است.

پروژه تحلیل داده های جنگ که به بررسی و تحلیل داده های جنگ در سراسر جهان می پردازد، در گزارش خود از وضعیت درگیری میان ترکیه و پ.ک.ک در سال 2021 به میزان بی سابقه درگیر شدن نیروهای پ.ک.ک و ارتش ترکیه در خاک عراق اشاره کرده و گفته است فقط در سه ماه سوم سال 2021 تعداد موارد درگیری شامل درگیری مستقیم، حملات هوایی و توپخانه های حدود 800 مورد بوده است. در حالی که تعداد موارد تقابل میان این دو نیرو در خاک ترکیه در همین سال و در مقایسه با سال 2016 کمتر از 50 مورد بوده است. این موسسه تعداد درگیری های مستقیم میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه در داخل خاک این کشور را در سال 2016 حدود 500 مورد گزارش کرده است.

در این گزارش اشاره شده که در مقایسه با بمباران های سال 2018 در خاک عراق، میزان حملات به پ.ک.ک از این طریق کاهش نسبی پیدا کرده و در مقابل تقابلات مستقیم میان این دو نیرو افزایش یافته است. اما تاکید شده است که بمباران هوایی و استفاده از پهپاد همچنان حربه اصلی ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق است.

در گزارش پروژه تحلیل داده های جنگ همچنین به گسترش جنگ ترکیه در خاک عراق به استان هایی غیر از استان های تحت کنترل دولت اقلیم کردستان اشاره شده است. در این گزارش از استان دهوک در اقلیم کردستان به عنوان منطقه اصلی تقابل ترکیه با پ.ک.ک در سال 2021 نام برده شده اما تاکید شده که تقابل با پ.ک.ک به سایر استان های عراق مانند کرکوک و نینوا گسترش بی سابقه ای یافته است. برای نمونه، تعداد حملات هوایی ترکیه در استان نینوا در سال 2020 تنها 6 مورد بوده اما این نوع حملات که بیشتر روی حملات پهپادی تمرکز داشته به 49 مورد در سال 2021 افزایش یافته است.

این موسسه با اشاره به این که پارلمان ترکیه در سال 2021 ماموریت نظامی این کشور در خاک عراق را به مدت دو سال تمدید کرده است از احتمال تشدید حملات ترکیه در خاک اقلیم کردستان به بهانه مقابله با پ.ک.ک خبر داده است.

کد خبر 26826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha