آمریکا چگونه می‌تواند به کردهای سوریه کمک کند؟

سرویس جهان- مجله معتبر نیشن آمریکا نوشت: اگر آمریکا واقعا خود را متحد کردهای سوریه می داند باید ضمن ایجاد منطقه پرواز ممنوع به‌ روی هواپیماهای ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه، اقلیم کردستان عراق را نیز مجبور کند گذرگاه مرزی سمالکا به رویکرد های سوریه باز کند.

به گزارش کردپرس نشریه سیاسی‌ نیشن آمریکا در مقاله ای به بررسی تحولات اخیر در شمال شرق سوریه پرداخت و حمله اخیر داعش به یکی از زندان‌های تحت کنترل کردهای سوریه را ادامه توطئه ترکیه علیه کردهای سوریه و فشار بر آنها دانست.

این مجله ترکیه را عامل تسهیل رفت و آمد اعضای داعش به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دانسته و با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با کاهش شدید محبوبیت روبرو شده، مدعی است که حمله اخیر داعش به زندان از صناعه در سوریه نیز بخشی از توطئه ناامن سازی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه از سوی ترکیه است و با هدف انحراف افکار عمومی در ترکیه از توجه به مشکلات اقتصادی صورت گرفته است.

این مجله آمریکا و روسیه را نیز متهم به همکاری با ترکیه در تنگنا قرار دادن کردهای سوریه کرده است. نیشن توضیح داده است که نه آمریکا و نه روسیه توجه چندانی به نقض مکرر آتش بس برقرار شده در شمال سوریه از سوی ترکیه نداشتند و آمریکا در سال ۲۰۱۹ با متقاعد کردن نیروهای کرد سوریه به برداشتن سلاح ها و استحکامات نظامی در شهر سریکانی و گری سپی، زمینه ی تصرف این دو منطقه تحت کنترل کردها توسط ترکیه را فراهم ساخت.

مجله نیشن تاکید کرده است در شرایط کنونی، تنها آمریکا می‌تواند کردهای سوریه را از وضعیت بحرانی کنونی درآورد. این مجله تاکید کرده است که آمریکا در قدم اول باید با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال و شمال شرق سوریه، از ادامه حملات هوایی ترکیه به مناطقی مانند کوبانی،حسکه و قامیشلو جلوگیری کند. همچنین با دادن مشروعیت سیاسی به کردهای سوریه و اداره خودگردان در شمال شرق این کشور، زمینه ی به رسمیت شناخته شدن آن را نزد جامعه بین‌المللی فراهم کند.

نیشن با اشاره به اینکه این دولت تحت کنترل رجب طیب اردوغان بود که به روند صلح کردهای این کشور خاتمه داد، به واشنگتن توصیه کرده است آنکارا را برای از سرگیری روند صلح تحت فشار قرار دهد زیرا این مسئله باعث بهبود ارتباط میان کردهای سوریه و دولت ترکیه خواهد شد. البته نباید این مسئله را نیز فراموش کرد آمریکا در سرکوب کردهای ترکیه به آنکارا کمک کرده است که نمونه آن دست داشتن آمریکا در دستگیری عبدالله اوجالان رهبر زندانیان زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک بود.

مریدیس تاکس، نویسنده این مقاله همچنین با اشاره به وضعیت بحرانی اقتصاد در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه بر اثر مسدود شدن گذرگاه های مرزی میان این منطقه و اقلیم کردستان عراق، از واشنگتن خواسته است دولت اقلیم کردستان عراق را برای بازگشایی بدون قید و شرط و دائمی گذرگاه مرزی سمالکا تحت فشار قرار دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کردهای سوریه در راه مبارزه با داعش ۱۳۰۰۰ نفر از نیروهای زبده خود را فدا کرده و پیشقراول مبارزه با این گروه تروریستی بوده‌اند، تاکید کرده است آمریکا باید برای از بین بردن داعش در این مناطق کردها را تنها نگذارد.

کد خبر 26626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha