خواسته های کردها یکی از موانع تشکیل دولت جدید در عراق است

سرویس جهان- نشریه ژئوپلتیکال مانیتور معتقد است خواسته های احزاب سیاسی در اقلیم کردستان یکی از عوامل در به شکست کشاندن مسئله تشکیل دولت جدید عراق طی ماه های گذشته بوده است.

به گزارش کردپرس، به دنبال عدم موفقیت محمد توفیق علاوی در تشکیل دولت جدید عراق بعد از استعفای عادل عبدالمهدی، برهم صالح رییس جمهور عراق آقای عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت جدید در عراق کرده است.

اما نشریه ژئوپلتیکال مانیتور معتقد است کردها مطالبات زیادی در روند تشکیل دولت جدید در عراق دارند به همین دلیل انتظار نمی رود الزرفی هم بتواند بر خلاف علاوی با موفقیت کابینه جدید عراق را تشکیل دهد.

این نشریه معتقد است توازن شکننده ای میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان بعد از برگزاری رفراندوم کردها در سال 2017 و حوادث بعد از آن، از جمله کنترل دوباره بغداد بر مناطق مورد مناقشه برقرار شده است و این مسئله باعث شده است که دولت مرکزی عراق قدرت مانور زیادی روی مسئله حکومتداری در اقلیم کردستان نداشته باشد.

ژئوپلتیکال مانیتور در ادامه نوشت: یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت علاوی در تشکل دولت جدید عراق شکست مذاکره میان وی و کردها بر سر سهم احزاب سیاسی کرد در کابینه علاوی بوده است. کردها معتقد بودند که علاوی برای جایگاه سیاسی و قانونی اقلیم کردستان احترام قائل نشده است.

این نشریه معتقد است که جریان های سیاسی از جمله کردها نتوانسته اند در ایجاد ثبات در عراق موفق باشند و این مسئله در دامن زدن به نارضایتی ها در کشور تاثیر داشته است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 257665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha