مهلت 15 روزه معرفی نخست‌وزیر جدید عراق، برای توافق سیاسی کافی نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نماینده سازمان ملل در عراق تاکید کرد که مهلت 15 روزه پیش روی رئیس جمهوری این کشور جهت معرفی نخست وزیر جدید، برای ایجاد توافق سیاسی کفایت نمی کند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در این کشور شامگاه امروز (سه شنبه) طی سخنانی خطاب به اعضای شورای امنیت این سازمان در جلسه ویژه بررسی اوضاع عراق، اظهار داشت: نیاز فوری به تکمیل مسائل مربوط به قانون انتخابات در مجلس نمایندگان به ویژه بخش مربوط به حوزه های انتخابیه وجود دارد.

پلاسخارت که ریاست هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) را نیز بر عهده دارد، در ادامه تصریح کرد: مدت 15 روزه برای معرفی نخست وزیر جدید به جای محمد توفیق علاوی که از ماموریت خود انصراف داد، برای ایجاد توافق سیاسی کافی نیست.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق ضمن درخواست از دولت این کشور برای حفاظت از معترضان و محاکمه عاملان تخلف های صورت گرفته در قبال آنها، افزود: عراق یک کشور فقیر نیست و این اصلاح نظام و مبارزه با فساد است که موفقیت در این کشور را محقق می سازند؛ عراق نیازمند اصلاحات در زمینه کشاورزی برای ایجاد شغل و تامین نیازهای غذایی آن است.

یادآور می شود که علاوی پس از گذشت یک ماه از اقدام برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در معرفی وی به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی، در کسب رای اعتماد مجلس نمایندگان ناکام ماند و در نتیجه آن نیز بامداد دیروز (دوشنبه) با انتشار پیامی، انصراف خود را به صورت رسمی اعلام کرد.

به دنبال آن نیز رئیس جمهوری عراق رایزنی های خود برای انتخاب نخست وزیر جدید دولت فدرال ظرف 15 روز آینده را آغاز نمود و در همین راستا، دیروز با عمار حکیم، رهبر جریان ملی حکمه، نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح و حیدر عبادی، رهبر ائتلاف نصر و امروز نیز با رائد فهمی، دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست و عبدالحسین موسوی، دبیرکل حزب اسلامی فضیلت به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

کد خبر 255588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha