نچیروان بارزانی هفته آینده در آمریکا با دونالد ترامپ دیدار می‌کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از اعضای ارشد حزب دمکرات کردستان تاکید کرد که رئیس اقلیم کردستان هفته آینده راهی آمریکا می شود تا با رئیس جمهوری این کشور دیدار داشته باشد.

به گزارش کردپرس، ریبین سلام، از اعضای ارشد حزب دمکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی عصر امروز (سه شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد که نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در پاسخ به دعوت رسمی دولت آمریکا، هفته آینده راهی این کشور خواهد شد.

سلام در این باره اظهار داشت: بارزانی پس از دریافت دعوتنامه از دولت آمریکا، هفته آینده با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور دیدار خواهد کرد تا دو طرف برخی رویدادهای مربوط به تحولات اوضاع در عراق و منطقه و درگیری های در جریان را بررسی کنند.

این عضو ارشد حزب دمکرات کردستان همچنین تصریح کرد: بارزانی همزمان از دولت ایران نیز برای سفر به تهران و دیدار با شماری از مسئولان این کشور برای بررسی مسائل مهم مربوط به تحولات اوضاع در منطقه، روابط ایران و اقلیم کردستان و مسائل دیگر، دعوتنامه دریافت کرده است.

سلام در این باره خاطر نشان ساخت: این سفرها و نزدیکی زمان انجام آنها نشان دهنده خردمندی اقلیم کردستان در دور نگه داشتن مردم و خاک خود از درگیری های در جریان و اتخاذ موضع بی طرف می باشد.

این سیاستمدار کُرد عراقی در پایان نیز درخواست کرد: موضع دولت عراق نیز چنین باشد چرا که بروز هر گونه جنگی میان دو طرف (ایران و آمریکا) بدین معنی است که عراق صحنه آن خواهد بود و به همین دلیل نیز لازم است در راستای دور نگه داشتن کشور از این درگیری تلاش کرد.

یادآور می شود که رئیس جمهوری آمریکا و رئیس اقلیم کردستان چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه پنجاهمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در شرق سوئیس، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

پس از این دیدار نیز کاخ سفید با صدور بیانیه ای در رابطه با محتوای گفت و گوهای میان دو طرف، اعلام کرد که ترامپ از دیدار با بارزانی ابراز خرسندی کرده و گفته که با یکدیگر خیلی خوب کار کرده اند و از مدت ها پیش می خواستند با هم دیدار داشته باشند.

در بیانیه کاخ سفید همچنین از رئیس اقلیم کردستان خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نقل شد: دوست دارم از این فرصت برای تشکر از شما به خاطر پذیرفتن ما در داووس استفاده کنم؛ همان طور که می دانید مدت زیادی است که منتظر این لحظه بودیم؛ به خاطر رهبری و حمایت شما سپاسگزارم؛ ما با هم داعش را شکست دادیم.

نهاد ریاست اقلیم کردستان نیز در بیانیه ای در رابطه با دیدار بارزانی و ترامپ در حاشیه اجلاس سالانه داووس، تاکید کرد که دو طرف درباره روابط اقلیم و آمریکا و تلاش برای توسعه‌ آن به‌ ویژه‌ در بخش انرژی، روابط اربیل و بغداد، روابط اقلیم با کشورهای منطقه،‌ تهدید احتمالی احیای داعش و فعالیت های تروریستی آن و چگونگی مقابله‌ با آنها و همچنین اوضاع عراق، سوریه و منطقه‌ گفت و گو کردند.

ریاست اقلیم کردستان در ادامه بیانیه خود آورده که‌ رئیس جمهوری آمریکا، کردها را مردمی بزرگ نامیده و گفته است: ما مدیون شما هستیم، آمریکا سپاسگذار و قدردان نقش آفرینی اقلیم کردستان و نیروی پیشمرگ در شکست داعش و دفاع و حفاظت از طیف های قومی و مذهبی است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رئیس اقلیم کردستان نیز ضمن قدردانی از پشتیبانی آمریکا و ترامپ از اقلیم به‌ ویژه‌ در جنگ با داعش، تاکید کرده که تروریسم در منطقه‌ همچنان یک خطر واقعی به شمار می آید و به‌ همین دلیل نیز ادامه فعالیت ائتلاف بین المللی دارای اهمیت است.

بارزانی همچنین گزارشی درباره‌ اقلیم کردستان از قیام دهه‌ 90 قرن گذشته میلادی تا سرنگونی رژیم بعث در سال 2003 و نقش اقلیم در ساخت عراق جدید ارائه‌ داده و تمایل اربیل برای توسعه‌ روابط با واشنگتن در زمینه های مختلف را نیز مورد تاکید قرار داده است.

کد خبر 252709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha