دمشق در قبال حملات ترکیه علیه کُردستان سوریه سکوت می‌کند

نماینده مجلس دموکراتیک سوریه در اقلیم کُردستان عراق، گفت‌: اگر در سوریه راه‌حل سیاسی بوجود نیاید و همه نیروهای دموکراتیک سوریه در داخل خود به یک توافق سوری-سوری دست پیدا نکنند، نه تنها ترکیه بلکه کشورهایی که منافعشان در سوریه حکمفرماست اجازه آسایس و امنیت را به ما نمی‌دهند.

هوشنگ درویش نماینده مجلس دموکراتیک سوریه در اقلیم کُردستان عراق در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره حملات هوایی ترکیه علیه کُردستان سوریه، اظهار کرد:خطر ترکیه همیشه بالقوه است.ترکیه هیچگونه التزامی به هیچ قراردادی ندارد و پس از توافق ۲۰۱۹ و حمله به سریکانی و گری‌سپی تا امروز بارها این توافق را شکسته و شهروندان زیادی را در کُردستان سوریه به قتل رسانده است.

وی ادامه داد:اکنون این‌ یک سوال اساسی است که چه قدرتی می‌تواند جلوی تجاوزگری و زیاده‌خواهی‌های ترکیه را بگیرد؟ پیشتر هم در مصاحبه‌ها گفته‌ام، آمریکایی‌ها می‌گویند که ترکیه نباید هیچگونه حمله‌های علیه کُردستان سوریه ترتیب دهد، اما ترکیه با هواپیماهای بدون سرنشین و توپخانه مردم‌ بی دفاع شمال سوریه را هدف قرار می‌دهد و از پشت خطوط تماس نیروهای سوریه دموکراتیک و گروه‌های مسلح سوری، روستاهای را مورد حمله راکتی قرار می‌دهد.

وی افزود:ما از همه راه‌های ممکن دیپلماتیک و نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی جهت محکوم کردن ترکیه و جلوگیری از ادامه این حملات اقدام کرده‌ایم و بویژه با آمریکا و روسیه بعنوان یک طرف مذاکره با ترکیه دیدارهای فراوانی داشته‌ایم. واجب است پیش از همه از لحاظ اخلاقی روسیه و آمریکا نسبت به وظیفه خود در قبال اقدامات ترکیه تحرکی انجام‌ دهند و رفتار ترکیه را کنترل کنند.

نماینده مجلس دموکراتیک سوریه در اقلیم کُردستان عراق خاطرنشان کرد:ما با همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک‌ و از طریق نمایندگی‌های خود در کشورهای مختلف در تلاش هستیم که راهی برای این‌ اقدامات ترکیه پیدا نماییم.

هوشنگ درویش تصریح کرد:سوریه بعنوان یک‌ دولت که در سازمان ملل دارای کرسی است لازم‌ است در قبال اقدامات ترکیه ساکت نماند و لازم‌ است پیش از هر کشوری در قبال مرزهای خود واکنش نشان دهد، اما بصورت عملی چیزی از دمشق دیده نمی‌شود.

این سیاستمدار کُرد افزود:این مسئله، موضوع قدرت‌های جهانی است که می‌توانند بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی جهان و حتی سوریه را تغییر دهند.

وی گفت:خطر ترکیه هر لحظه در کمین است.اگر در سوریه راه‌حل سیاسی بوجود نیاید و همه نیروهای دموکراتیک سوریه در داخل خود به یک توافق سوری-سوری دست پیدا نکنند، نه تنها ترکیه بلکه کشورهایی که منافعشان در سوریه حکمفرماست اجازه آسایس و امنیت را به ما نمی‌دهند.برای این‌ها کشته شدن چند میلیون سوری اهمیتی ندارد و تنها منافع است که آن‌ها را در سوریه نگه می‌دارد.

کد خبر 24603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha