توسعه سیاسی-اقتصادی و  وحدت، بقای اقلیم کردستان را تضمین می کند

سرویس جهان- نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به این که اقلیم کردستان در میانه تقابلات منطقه ای زیادی قرار گرفته تنها راه بقا و ادامه حیات آن را توسعه سیاسی و اقتصادی در کنار اتحاد عنوان کرده است.

به گزارش کردپرس، مجله نشنال اینترست آمریکا در گزارشی عواملی همچون کنترل احزاب بر منابع مالی اقلیم کردستان، تفرقه میان احزاب کرد و وجود فساد اقتصادی را از جمله عوامل عدم پیشرفت این منطقه و حتی آسیب پذیری بیشتر این منطقه در مقابل اتفاقات طبیعی نسبت به سایر مناطق جهان دانسته است.

این مجله از جمله اشاره کرده است که اقلیم کردستان عراق به دو منطقه مجزا از نظر اداری تقسیم شده است که مرکز کنترل قسمتی از آن در اربیل است و سلیمانیه نیز مرکز بخشی از اقلیم کردستان است که دولت اقلیم کردستان نظارت کمتری بر آن دارد.

نشنال اینترست در تشریح سوء استفاده احزاب کرد از منابع مالی اقلیم کردستان نوشت: حزب دموکرات کردستان عراق بر منطقه موسوم به منطقه زرد متشکل از دو استان اربیل و دهوک کنترل کامل دارد و به دلیل گستردگی فساد امکان فراهم کردن خدمات اولیه برای مردم عادی فراهم نیست. سیل اخیر در اربیل که کشته شدن بیش از 10 تن را به همراه داشت بخشی از فساد موجود در این منطقه را آشکار ساخت زیرا برخی نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان فاش کردند که عامل ایجاد سیل اجرای پروژه های مسکونی و تجاری در مسیر طبیعی جریان آب در این شهر بوده است.

این نشریه منطقه سلیمانیه متشکل از دو استان سلیمانیه و حلبچه را عامل یکه تازی 5 حزب دانسته که تمام حوزه های فعالیت اقتصادی را در کنترل خود دارند اما حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق کنترل اداری این بخش از اقلیم کردستان را قبضه کرده است. این نشریه ادعا کرده است احزابی که پایگاه اجتماعی آنها در سلیمانیه قرار دارد از منابع مالی و اقتصادی این استان برای جذب رای استفاده می کنند.

نشنال اینترست هشدار داده است تفرقه عامل توسعه نیافتگی سیاسی و اقتصادی در اقلیم کردستان است و دست نیافتن دو حزب حاکم در این منطقه به توافقی جدید این تفرقه را بیشتر کرده است.

این نشریه با اشاره به ادامه حضور داعش در منطقه بعد از گذشت 7 سال از ظهور آن و درگیری های مداوم میان ترکیه و پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان هشدار داده است عدم تلاش احزاب سیاسی در اقلیم کردستان برای ایجاد وحدت و در پیش گرفتن برنامه های توسعه سیاسی و اقتصادی بقا و ادامه حیات این منطقه از عراق را تهدید می کند.

کد خبر 24286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha