بهره برداری از سدگاران می تواند دریاچه زریوار  را احیا کند

سرویس کردستان - نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه پروژه نجات بخشی زریوار از مسیر سد گاران عبور می‌کند، گفت: تخصیص ۶ میلیارد تومان اعتبار برای هدایت فاضلاب محله سردوشی‌ها عدد قابل توجهی نیست.

به گزارش کرد پرس، شیوا قاسمی پور درباره وضعیت نامناسب دریاچه زریبار، گفت: تخصیص ۶ میلیارد تومان اعتبار برای هدایت فاضلاب محله سردوشی‌ها و 3 روستای باقی مانده در شرق دریاچه که از مهمترین مسئله زیست محیطی دریاچه است، عدد قابل توجهی نیست و انتظار می‌رود آبفای استان هرچه سریعتر اعتبار مورد نیاز اتمام این پروژه را تامین کند.

وی اظهار کرد: آبفای استان کردستان مکلف شد، ورود فاضلاب 3 روستا باقیمانده به دریاچه زریوار را قطع کند و آب منطقه‌ای نیز در احداث تصفیه‌خانه شرق مریوان فوری اقدام کند.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی دریاچه زریبار را نقطه عطفی امیدوارکننده برای ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی نجات دریاچه زریبار دانست و افزود: جهت دستیابی به نتایج داده محور و قابل قبول رفع بحران موجود زریبار نیاز است که محیط زیست، ارگان‌های متولی، انجمن‌های زیست محیطی، مردم و ... از نتایج تحقیقات شبکه‌ای از نخبگان دانشگاه کردستان استفاده کنند و با همفکری و استناد به نظریات علمی و طرح‌های منتشر شده این دانشگاه، کارگروه نجات بخشی زریوار را وادار به شروع فعالیت‌ها اجرایی در زمینه پایان بحران‌های زریبار کنیم که امید می‌رود این مسئله بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی پور تحقق وعده انتقال آب از سد گاران به بستر زریوار را ضعیف دانست و یادآورشد: در حدود یک دهه، یک قطره آب سد گاران به دست کشاورز حوزه آبریز زریوار نرسیده است به معنای پایان حیات زریوار با افزایش روزانه حفر حلقه چاه‌های غیرمجاز چه در بخش خصوصی و اداری است کما اینکه در حال حاضر ۱۹ چاه غیر مجازی اداری و بیش از ۷۰۰ چاه غیرمجاز در بخش خصوصی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: راه پروژه نجات بخشی زریبار از مسیر سد گاران عبور می‌کند و آب منطقه‌ای در خصوص اسقرار و ایجاد تصفیه‌خانه شرق مریوان جهت تامین آب شرب شهر مریوان تسریع کند که در این صورت بهره‌برداری از چاه‌های پایین‌دست و بالادست حوزه آبریز زریبار پایان خواهد یافت.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با افتتاح شبکه آبرسانی پایاب سد گاران به این زمین‌های زراعی و عدم بهره‌برداری از چاه‌های تامین آب کشاورزی انشالله شاهد بهبود وضعیت فعلی دریاچه زریبار خواهیم بود.

کد خبر 24169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha