سقوط آزاد اقتصاد در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- روزنامه تلگراف هشدار داد با توجه ثبات نسبی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، اقتصاد این منطقه به سرعت در حال سقوط است.

به گزارش کردپرس، منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در شمال و شمال شرق سوریه که در پی عملیات نظامی ترکیه در سال های 2018 و 2019 وسعت آن به شمال شرق سوریه محدود شده است، این روزها با مشکلات فراوانی از جمله کاهش منابع آبی، خشکسالی و محدودیت ارتباط با جهان خارج روبه رو شده است.

روزنامه تلگراف در گزارشی که به بررسی وضعیت این منطقه پرداخته، این مناطق را با توجه به توصیف هایی که برخی سیاحان و جهانگردان درباره آن نوشته اند ، یکی از مناطق پر محصول و حاصلخیز منطقه در گذشته توصیف کرده است.

این روزنامه با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر در این منطقه به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کاهش میزان آب دو رود مهم فرات و دجله از سوی ترکیه، نسبت به خالی از سکنه شدن شمال و شمال شرق سوریه هشدار داده است.

تلگراف شمال شرق سوریه را یکی از مناطق باثبات در سوریه توصیف کرده اما هشدار داده است اقتصاد این منطقه به سرعت در حال سقوط است. تلگراف درباره دلایل کاهش قدرت اقتصادی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نوشت: ترکیه برخی منابع آبی را به روی شمال شرق سوریه، به ظن ارتباط نیروهای کرد سوریه با پ.ک.ک بسته است، ارتباط زیادی میان این منطقه با جهان خارج وجود ندارد و نزولات آسمانی به شدت کاهش یافته است.

خبات سلیمان، رئیس مشترک شورای مدنی شهر حسکه به این روزنامه گفته است ترکیه از شش سال پیش اقدام به قطع جریان آب به روی این منطقه کرده است. او به خشک شدن روخانه خابور در این منطقه اشاره کرده که تنها در صورت جریان یافتن آب از ترکیه به داخل سوریه، آب در آن جاری خواهد شد و اکنون کاملا خشک شده است.

این مقام اداره خودگردان کردی هشدار داد منطقه شمال شرق سوریه که به سبد غذای سوریه معروف است، در صورتی که بر اثر کمبود آب و ادامه خشکسالی منابع غذایی در این منطقه حاصل نشود مردم مجبور به مهاجرت به سایر کشورها خواهند شد. کما این که الان هم تعداد زیادی از مردم منطقه با رها کردن زمین های خود راه نجات را در مهاجرت کردن یافته اند.

کشاورزان منطقه از این بیم دارند که در صورت ادامه خشکسالی و ادامه قطع آب رودهای دجله و فرات از سوی ترکیه سال آینده نتوانند اقدام به برداشت محصول کنند که در این صورت و بر اساس تحقیق مرکز عملیات ها و سیاست در ترکیه، سوریه با برحان جدی تامین غذا مواجه خواهد شد.

منطقه خودگردان کردی در شمال سوریه همچنین به دلیل بسته شدن گذرگاه های مرزی آن با ترکیه، ارتباط محدود با مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه و اختلافات سیاسی با منطقه کردستان عراق دسترسی چندانی به کمک های بین المللی ندارد. اخیر دولت اقلیم کردستان عراق اقدام به تعطیل کردن دو گذرگاه مرزی خود با منطقه تحت کنترل کردهای سوریه کرده است که این منطقه هشدار گروه های امدادی بین المللی را به دنبال داشت زیرا گذرگاه مرزی سمالکا/خابور تنها گذرگاهی است که کردهای سوریه می توانند به کمک های بین المللی به صورت مستقیم دست پیدا کنند.

کد خبر 24095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha