تلاش آمریکا برای متحد کردن کردها قبل از خروج از سوریه

سرویس جهان- سث فرانتزمن معتقد است آمریکا تلاش می کند قبل از خروج از سوریه، دو جریان مختلف کردی در این کشور را با هم متحد کند و از ادامه خودگردانی یکدست کردی در شمال سوریه جلوگیری کند.

به گزارش کردپرس، سث فرانتزمن، کارشناس مسائل خاورمیانه و کردها، یکی از اقدامات مهم آمریکا در سوریه را تلاش برای متحد کردن دو جریان کردی به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD و شورای میهنی کرد سوریه یا ENKS با وجود به نتیجه نرسیدن این تلاشها عنوان کرده است.

او در مقاله ای که در وبسایت خود منتشر کرده، بر این باور است تلاشها چه از سوی آمریکا و چه از سوی اقلیم کردستان در طول حدود یک دهه گذشته برای متحد کردن این دو جریان کردی در سوریه به نتیجه نرسیده و شکست خورده است.

فرانتزمن از حمایت بیشتر دولت جدید آمریکا از کردهای سوریه نسبت به دولت ترامپ خبر داده است اما تاکید می کند دولت آمریکا که نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و نیروی رزمی در عراق نیز نخواهد داشت، برای خروج نیروهایش از سوریه، حتی از سوی برخی سیاستمداران داخل آمریکا تحت فشار قرار دارد.

این کارشناس مسائل کردها درباره دلایل لزوم ایجاد وحدت میان دو جریان کردی در سوریه گفته است: اگر چنین اتفاقی قبل از خروج آمریکا نیفتد قطعا اداره خودگردان کردی در تعامل آشتی جویانه با دولت مرکزی سوریه به مشکل بر خواهد خورد. همچنین مورد تهدید بیشتر ترکیه قرار خواهد گرفت.

فرانتزمن معتقد است اتحادیه میهنی کردستان عراق که یکی از حامیان جریان حاکم بر مناطق تحت کنترل کردها قرار دارد خود با مشکلات متعدد داخلی روبه روست و سفر اخیر برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا به اقلیم کردستان و دیدار با مقامات این حزب کردی در عراق به همین موضوع ارتباط دارد. از سوی دیگر، اگر رهبران فعلی اداره خودگردان کردی از جمله مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای کرد-عرب سوریه حاضر به فراگیر شدن حکومت و مشارکت دادن جریان مخالف به نام شورای میهنی کرد سوریه شوند این منطقه با مشکلات کمتری روبه رو خواهد شد؛ باعث بهتر شدن ارتباط میان حزب دموکرات کردستان عراق، حامی شورای میهنی کرد سوریه و اتحادیه میهنی طرفدار حزب اتحاد دموکراتیک می شود و آمریکا نیز می تواند ترکیه را متقاعد کند که مدیریت خودگردان شمال سوریه، آنطور که آنکارا فکر می کند، یکدست و وابسته به پ.ک.ک نیست.

او معتقد است آمریکا ضمن این که به کردهای عراق و سوریه پیام داده فعلا قصد خروج ندارد اما می خواهد در هر دو منطقه اصلاحاتی صورت بگیرد و می داند که چگونه این اقدام را انجام دهد.

او هشدار داده است حاکمان کرد فعلی در شمال شرق سوریه مناطقی را نیز در کنترل دارند که دارای جمعیت اکثرا عرب است و این مسئله با توجه به به حاشیه رانده شدن اعراب مطلوب نیست. این مسئله باعث ایجاد پیچیدگیهای بیشتر در برابر حضور آمریکا در سوریه می شود و مقامات کرد سوریه باید این را نیز در نظر داشته و نسبت به داخل کردن شورای میهنی کرد سوریه و اعراب در اداره خودگردان اقدام کنند و امتیازاتی را به طرف هایی که حضور آنها باعث ایجاد ثبات می شود، بدهند.

کد خبر 23622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha