عملیات بازسازی تیمچه امیر تومان بیجار آغاز شد

سرویس کردستان - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بیجار از آغاز عملیات مرمت و بازسازی اروسی های تیمچه امیر تومان این شهرستان خبر داد.

به ‌گزارش کرد پرس، محمدابراهیم الیاسوند با بیان اینکه بخشی از اروسی های تيمچه امیر تومان بیجار بر اثر گذشت زمان تخریب شده بود، گفت: سال گذشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان، اعتباری بالغ بر 600 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی این پروژه تخصیص داده شد که پس از طی مراحل قانونی، کار اجرایی آن آغاز و هم اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: این اثر تاریخی بعد از گذشت 20 سال نیاز به مرمت و بازسازی داشت که خوشبختانه بخشی از این امر محقق و بخش دیگر آن نیز از اعتبارات سال۱۴۰۰ مصوب شده که به محض تخصیص اعتبار، مرمت می شود.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بیجار با اشاره به سابقه تاریخی این بنا، ادامه داد: تیمچه امیر تومان یکی از بناهای تاریخی شهرستان بیجار در استان کردستان، مربوط به دوران صفویان در زمان قاجار، مرمت و بازسازی شده است.

الیاسوند یادآور شد: این تیمچه در ضلع غربی بازار سنتی و تاریخی بیجار به صورت هشت و نیم هشت در یک طبقه با مصالح خشک، سنگ و تزیینات آجرکاری به صورت خفته و راسته ساخته شده و ۶۵۰ مترمربع عرصه و ساختمان 8 ‌ضلعی منظم با آجرهای قرینه دارد.

وی با تقدیر و تشکر از تعامل و همکاری فرماندار و معاونین شهرستان با این مجموعه بیان کرد: امیدواریم با مرمت این بنا بتوانیم در حفاظت از آثار غنی و ارزشمند تاریخی فرهنگی استان گام های مثبتی برداریم.

کد خبر 23618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha