درگذشت زندانی سیاسی کُرد در زندان دیاربکر

سرویس ترکیه - خلیل گونش زندانی سیاسی کُرد به دلیل بیماری ناشی از شکنجه و سوءتغذیه در زندان دیاربکر درگذشت.

به گزارش کردپرس، خلیل گونش زندانی سیاسی کُرد صبح امروز چهارشنبه ١۵ دسامبر به دلیل ابتلا به بیماری در زندان دیاربکر درگذشت. گونش که در فهرست زندانیان بیمار انجمن حقوق بشر ترکیه (IHD) قرار داشت با وجود درخواست‌های مکرر از سوی نهاد های مختلف حقوق بشری، آزاد نشد.

به نوشته مزوپوتامیا، گونش در 2 ژانویه 1993 در حالی که هنوز 23 سال بیشتر نداشت، از سوی پلیس ترکیه بازداشت و به حبس ابد تشدید شده (معادل اعدام) محکوم شد. او از زمان بازداشت در طی 29 سال زندان، به 15 زندان مختلف فرستاده شد.

در طی سال هایی که در زندان بود، به دلیل آزارها و شکنجه های روحی و جسمی بسیار، همچنین سوء تغذیه به انواع بیماری ها دچار شد. شکسته شدن دنده های او به دلیل ضرب و شتم در زندان، باعث ایجاد فشار و زخم بر قلب و ریه های او شد. در عمل جراحی بر روی دنده های او، پزشکان متوجه سرطان استخوان شدند. او همزمان به سرطان ریه نیز دچار شد و پزشکان گفتند باید تا آخر عمر از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کند.

بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی دیاربکر به دلیل درخواست وکلا و انجمن حقوق بشر گزارشی از وضع سلامتی گونش ارائه داد که بر اساس آن گونش نمی توانست دیگر در زندان بماند؛ با این همه سازمان پزشکی قانونی ترکیه (ATK) با انتشار گزارش دیگری اعلام کرد که گونش می تواند در زندان به زندگی خود ادامه دهد. پس از ابتلای گونش به سرطان، وکلای گونش درخواست آزادی او را به دادگاه قانون اساسی ترکیه ارائه دادند اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

خواهر گونش در جلسه ای که در 3 اکتبر 2020 با حضور اعضای کمیسیون زندان های انجمن حقوق بشر شاخه استانبول برگزار شد، اعلام کرد که حکومت ترکیه می خواهد مرگ را به برادرش تحمیل کند.

با وجود همه تلاش ها برای آزادی گونش، او امروز پس از سال ها تحمل بیماری در زندان دیاربکر درگذشت.

کد خبر 23390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha