نادیده گرفتن نقش پرستاران قروه ای در بحران کرونا

سرویس کردستان- وضعیت نابسامان بهداشت و درمان قروه تا جایی است که اینبار گریبان پرستاران را گرفته و باعث نادیده گرفتن زحمات آنان در شرایط بحرانی کرونا شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، در دو سال اخیر که کادر درمان با بحران کرونا درگیر بودند آنچه در این میان در شهرستان قروه کمتر دیده شد نقش پرستاران در این زمینه بود. پرستارانی که در این شرایط وضعیت نامناسب بیمارستان قروه را در شرایط عادی تحمل می کنند واضح است در زمان بحران بیماری برایشان چقدر سخت خواهد بود.

اما تمامی سختی های کار با وجود امکانات فرسوده و ناچیز برای پرستاران بیمارستان قروه قابل تحمل بود به جز یک مسئله و آن هم نادیده گرفتن زحماتشان توسط مسئولان است. در واقع در این شرایط آنچه در قروه اتفاق افتاد جابجایی بخش درمان با مرکز بهداشت بود به طوری که به جای اینکه شبکه بهداشت متولی امور کرونا شود این مرکز بهداشت بود که مسئولیت کار را به دست گرفته بود و همین باعث شد تا کادر پرستاری چندان دیده نشوند و به حاشیه بروند.

در واقع خط مقدم در بحران کرونا بر عهده کادر درمان به ویژه پرستاران بود (هرچند نسبت به عملکرده عده از کادر درمان انتقاد هست) اما هرگز آن طور که باید تلاش های پرستارانی که شبانه روز زحمت کشیدند دیده نشد. این معضل تا جایی پیش رفت که حتی در توزیع بودجه کرونا کادر درمان کمترین بودجه را دریافت کردند و بیشترین میزان بودجه به بخش بهداشت رسید.

بخشی از این بی توجهی مربوط می شود به نبود نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر وضعیت مدیریت بحران کرونا در شهرستان قروه؛ چطور ممکن است در این شرایط بحرانی وظایف و مسئولیت ها تغییر کند و اولویت های کاری جابجا شوند؟ چرا باید مدیریت کرونا که مسئله ای است حیاتی و با جان مردم ارتباط دارد به دست مرکز بهداشت که بیشتر وظیفه بهداشت شهرستان را عهده دار است، بیافتد؟

چرا درباره مسئله تخصصی مانند ویروس کرونا به جای استفاده از یک متخصص مرتبط، از متولیان بهداشت استفاده می شود؟ آیا کادر بهداشت نسبت به وظایف کادر درمان مطلع هستند؟ آیا این درست است که مسئولیت ها نادیده گرفته شوند؟

این ها سؤالاتی است که تعدادی از کادر درمان خواهان پاسخ آن از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هستند. اینکه بیماری کووید 19 را باید یک متخصص عفونی یا پزشک آشنا به امور بررسی کند و توضیحات لازم را ارائه دهد مقوله ای نیست که بتوان آن را با مسئولیت متولیان بهداشت یکی دانست مگر غیر از این است که در کل کشور متخصصان نسبت به این مسئله اظهار نظر دارند؟!

باید دانست همین به حاشیه راندن کادر درمان به ویژه پرستاران در بیمارستان شهید بهشتی قروه نشان می دهد وضعیت مدیریت و نظارت متولیان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا چه میزان ضعف دارد.

تأکید بر توجه به مطالبات پرستاران

جدای از این مسایل وضعیت پرستاران بیمارستان شهید بهشتی قروه در حدی نابسامان است که حتی امام جمعه قروه هم نسبت به آن هشدار داد.

«حجت الاسلام عابدین رستمی» در خطبه های دوم نماز جمعه هفته گذشته به ضعف امکانات بهداشتی و درمانی و تلاش پرستاران در این شرایط اشاره کرد و افزود: ضعف زیرساخت ها بهداشتی و درمانی در شهرستان قروه محرز است و این کمبود تجهیزات و فرسودگی ساختمان و دیگر موارد در روحیه پرستاران و کادر درمان اثر منفی دارد.

به گفته او باید نوسازی تجهیزات و توجه ویژه به کادر درمان به ویژه پرستاران قراردادی و پیمانی مدنظر قرار گیرد، این بی انصافی است که بعد از سال ها پرستاری به صورت پیمانی و یا قراردادی کار می کند و ناگهان عذر او را خواسته و بیکار می شود.

او تأمین پزشک به ویژه متخصص زنان را در شهرستان مهم دانست و خواستار رفع مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان قروه شد.

با این وصف باید علت اینکه چرا سیستم بهداشت و درمان در شهرستان قروه جابجا شده اند و اینکه چرا پرستاران قراردادی و پیمانی بعد از سال ها کار کردن باید نگران وضعیت معیشت و شغل خود باشند، مشخص شود.

اضافه کاری که پرداخت نمی شود!

تعداد گروه های پرستاری در بیمارستان شهید بهشتی قروه به همراه مرکز فوریت های پزشکی 245 نفر هستند که 140 نفر از این تعداد فقط پرستارند.

مشکل اصلی پرستاران در حال حاضر یک مشکل کشوری است از بی سرانجامی تعرفه گذاری خدمات پرستاری گرفته تا فوق العاده خاصی که روی ریل وعده ها مانده و امتیازاتی که حق پرستاران بوده و توجهی نمی شود. از نداشتن امتیازات رفاهی تا پرداخت پلکانی حق و حقوق همه و همه از جمله مشکلات پرستاران به حساب می آید.

حال همه این مشکلات کشوری اگر اضافه شود به مشکلات بیمارستان قروه دیگر چه خواهد شد؟ پرستاران بیمارستان شهید بهشتی قروه گرچه با کمترین امکانات و تجهیزات فرسوده سر می کنند اما تصور اینکه از نبود امکانات رفاهی داخل بیمارستان و غذای بی کیفیت هم در رنج هستند، غیرممکن است.

در واقع دانشگاه علوم پزشکی به دلیل مشکلات مالی و قرض بالایی که دارد در حال حذف غذای پرسنل درمانی خود بوده و این نشان دهنده وضعیت نابسامان مدیریتی این دانشگاه است.

خسته بودن فضای بیمارستان و کمبود تخت و امکانات و فرسودگی ساختمان از دیگر مواردی به حساب می آید که پرسنل درمانی به ویژه پرستاران را از کار زده کرده و انگیزه کاری آنان را گرفته است.

در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات پرسنل درمانی و البته پرستاران پرداخت نشدن اضافه کاری از فروردین ماه سال جاری است که باعث بی انگیزگی پرستاران شده به طوری که اکثر آنان معتقدند این حق اضافه کاری اگر به وقت خود پرداخت نشود در این شرایط گرانی و تورم دیگر ارزشی ندارد.

باید دانست پرستاری که اضافه کاری می گیرد نه برای دلخوشی که برای افزایش درآمد خود است حال حق این اضافه کاری اگر به موقع خود پرداخت نشود خستگی کار به تن پرستاران می ماند.

در هر صورت مشکلات پرستاران در شهرستان قروه باتوجه به وضعیت بخش درمان این منطقه تا جایی است که هرچقدر فریاد می زنند مطالبات خود را، به نتیجه ای نمی رسد و باید دید آیا سیستم مدیریتی بهداشت و درمان در کردستان تحولی در این زمین ایجاد می کند؟

در این زمینه بیشتر بخوانید:

* عملکرد منفی علوم پزشکی کردستان در بهداشت و درمان قروه

کد خبر 23137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha