چهارمین دوره جشنواره منطقه‌ای «هوره و سیاچه‌مانه» در کامیاران برگزار می‌شود

سرویس کردستان - فرماندار شهرستان کامیاران از برگزاری چهارمین جشنواره منطقه‌ای «هوره و سیاچه‌مانه» در این شهرستان خبرداد و گفت: این رویداد بزودی با حضور هنرمندان استان‌های کُردنشین برگزار می‌شود.

به گزارش کرد پرس، مسعود الماسی در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره منطقه‌ای «هوره و سیاچه‌مانه» در کامیاران با اشاره به اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری موجب توسعه فرهنگ می‌شود، گفت: ایجاد شور و نشاط و شناخت و معرفی بیشتر سنت‌ها از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی حفظ فرهنگ و هنر و برقراری ارتباط با نسل کنونی و آینده را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچه‌مانه خواند و افزود: پیشنهاد برگزاری این دوره از جشنواره توسط شهرداری و شورای اسلامی این شهر داده شده است.

فرماندار شهرستان کامیاران بر اقدام سریع دبیرخانه جشنواره برای فراهم کردن شرایط لازم برگزاری این رویداد تاکید کرد و اظهار کرد: همکاری همه ادارات در این راستا موجب اجرای برنامه‌ای ارزشمند با خروجی تاثیرگذار خواهد شد لذا انتظار می‌رود همه مدیران در این خصوص تعامل لازم را داشته باشند.

گفتنی است نخستین دوره جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچه‌مانه شهریور سال ۱۳۹۶، دومین دوره آن سال ۹۷ و سومین دوره هم پاییز ۱۳۹۸ با حضور جمعی از هنرمندان استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام در کامیاران برگزار شد.

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

سیاه چمانه هم یکی از مهمترین آوازهای کُردی است این آواز به شکل هجای و در قالب ده هجای و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانان کهن سروده می شود و به علت هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته می شود.

کد خبر 23073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha