انتخابات زود هنگام را در ترکیه بعید می‌دانم

سرویس ترکیه-دبیرکل حزب حقوق و آزادی‌ها(HAK-PAR)، گفت:کُردها مجبور نیستند که یکی از دو حزب حاکم یا جمهوری‌خواه را انتخاب کنند، چرا که هیچ یک از این‌ دو قائل به حقوق سیاسی و ملی کُردها در ترکیه نیستند.

لطیف اَپوزدمیر دبیرکل حزب حقوق و آزادی‌ها(HAK-PAR) در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به وضعیت اخیر ترکیه و تزلزل جایگاه حزب حاکم(AKP) در سیاست امروز ترکیه، اظهار کرد:وضعیت نابسمانی اقتصادی امروز ترکیه وابسته به شرایط سیاسی است و هر روز اوضاع بدتر می‌شود.قیمت دلار نسبت به لیر ترکیه هر روز افزایش می‌یابد و با افزایش قیمت دلار قیمت یورو نیز افزایش می‌یابد و به تبع آن ارزش لیر کاهش یافته و قیمت اجناس و کالا در ترکیه گرانتر می‌گردد.

وی ادامه داد:زمانی که قیمت کالاها افزایش می‌یابد، وضعیت زندگی و معیشت مردم خرابتر می‌شود و هنگاهی که اوضاع معیشتی نامناسب شد، مردم‌ نیز ناراضی می‌شوند و نارضایتی خود را بصورت علنی علیه حکومت اعلام می‌کنند.

دبیرکل حزب حقوق و آزادی ها در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتخابات زود هنگام در ترکیه وجود دارد، گفت:امکان کمی وجود دارد که انتخابات زود هنگام در ترکیه برگزار شود.دو مسئله منجر به انتخابات زود هنگام در ترکیه می‌شود.یا رجب طیب اردوغان بعنوان رییس جمهور ترکیه مجلس را منحل کند و اعلام انتخابات جدید نماید.یا بیش از ۴۰۰ نفر از نمایندگان با انتخابات زود هنگام موافقت کنند.

لطیف اَپوزدمیر تصریح کرد:در حال حاضر نه اردوغان مبادرت به چنین اقدامی می‌کند چرا که به ضرر خودش است و نه تعداد نمایندگان متحدی که بخواهند انتخابات زود هنگام برگزار شود، وجود دارند.

این سیاستمدار کُرد با اشاره به دیدگاه سیاسی کُردها و احزاب کُرد نسبت به این وضعیت، گفت: انتخابات زود هنگام را دور از واقع می‌دانم اما اگر انتخابات زود هنگامی برگزار شود، کُردها آمادگی برای انتخابات ندارند به این دلیل که احزاب ملیگرای کُرد در ترکیه نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد:وقتی که احزاب ملیگرا نتوانند در انتخابات مشارکت کنند مجبور هستند یا از حزب حاکم‌ و یا از حزب جمهوری‌گرا پشتیبانی کند.کُردها مجبور نیستند که یکی از این دو را انتخاب کنند، چرا که هیچ یک از این دو قائل به یک‌ استاتو برای کُردها در ترکیه نیست.

دبیرکل حزب حقوق و آزادی‌ها(HAK-PAR) با اشاره به گزینه کُردها در سپهر سیاسی ترکیه، گفت:واجب است کُردها به یک گزینه مناسب برای آینده خود در ترکیه بیاندیشند و در چهارچوب یک برنامه ملی و دموکراتیک متحد شوند و در انتخابات به گروهی رای ندهند که قائل به یک‌ استاتوی سیاسی برای آن‌ها نیستند.

وی یادآور شد:این‌ احزاب دشمنی و ناسازگاری با کُردها و احزاب کُردی شکل گرفته‌اند.ما بعنوان حزب حقوق و آزادی‌ها خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۳ آماده می‌کنیم اما تا اینک احزاب کُرد در راستای سیاست ملی حرکت نمی‌کنند.

وی با اشاره به حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها(HDP)، گفت:اعلام می‌کنند که حزب دموکراتیک خلق(HDP) حزب کُردهاست، اما این حزب می‌گوید ما حزب کُردها نیستیم.

این شخصیت سیاسی کُرد در ترکیه افزود:لازم است جریان‌های ملی کُرد در ترکیه هماهنگ شوند و اتحادی در بین خود بوجود آورند و سیاست ملی و دموکراتیکی برای انتخابات پیشرو انتخاب نمایند‌.

کد خبر 22902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha