هوشیار زیباری: عراق با خطرناکترین بحران از 2003 تاکنون مواجه است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – هوشیار زیباری عضو ارشد حزب دمکرات کردستان تأکید کرد: مرحله پس از انتخابات پارلمانی اخیر، خطرناک ترین بحرانی است که عراق پس از سقوط صدام حسین در سال 2003 با آن مواجه بوده است و 10 روز آتی که دادگاه عالی فدرال عراق نتایج انتخابات را تأیید خواهد کرد سرنوشت ساز خواهد بود.

به گزارش کرد پرس به نقل از شفق نیوز، هوشیار زیباری در حاشیه اجلاس صلح و امنیت در خاورمیانه در دانشگاه آمریکایی کردستان در دهوک گفت: انتخابات پارلمانی با توافق داخلی بین شهروندان عراق برگزار شد و هیچ کس، نمی تواند بگوید انتخابات را تأیید نمی کنم. زیرا مقامات عراقی، قانون انتخابات جدید را تصویب کرده اند و ما در حزب دمکرات کردستان با این قانون مخالف بوده ایم.

عضو ارشد حزب دمکرات گفت: رهبران سیاسی عراق خواستار تشکیل یک کمیسیون جدید برای انتخابات در کشور و همچنین رأی گیری و شمارش آرا به صورت الکترونیک و تحت نظارت نهادهای بین المللی شدند. شورای امنیت قطعنامه ای در این باره صادر و یک هیأت بین المللی برای نظارت بر آن فرستاد. ما نیز به همراه سران عراق با این موضوعف موافقت کردیم و پیمان شرف و دستور العمل اخلاق انتخاباتی را امضا کردیم.

زیباری تأکید کرد: انتخابات پارلمانی، ممکن است باعث رضایت همه جریانات نشود و براساس تحلیل ما انتخابات این دوره، جزو سالم ترین دوره های انتخابات برگزار شده در عراق است.

وزیر امور خارجه اسبق عراق افزود: انتخابات باعث به صدر رسیدن برخی جریانات شد و هیچ جریانی موفق به احراز رأی اکثریت نشد و سیستم انتخاباتی کنونی، مبتنی بر شمار آرای احزاب نیست. بلکه شمار کرسی های هر حزب تعیین کننده حجم آن در پارلمان خواهد بود. به همین دلیل باید در تعامل با نتایج مذکور، واقع بین و عملگرا باشیم.

هوشیار زیباری درباره خواسته های معترضان به نتایج انتخابات گفت: ابطال نتایج انتخابات به آن معنی خواهد بود که هیچ انتخابات دیگری در عراق برگزار نخواهد شد و انتخابات این دوره، آخرین دوره آن خواهد بود. عدم پایبندی به قانون اساسی نیز به منزله بازگشت به دوره دیکتاتوری خواهد بود. همچنین شمارش دستی کلیه آرا، برخلاف قانون است. اما می توان درباره برخی حوزه ها که درباره آنها شکایاتی ارائه شده است آرا به صورت دستی مورد بازشماری قرار گیرد.

عضو ارشد حزب دمکرات کردستان همچنین گفت: ما روزهای حساس و دشواری را پشت سر می گذاریم و این خطرناکترین بحرانی است که عراق آن را سپری می کند. زیرا کشور با دودستگی شدیدی مواجه است. برخی از جریانات نتایج انتخابات را مردود می دانند. این در حالی است که ما در پی یافتن راههای برای فراگیر کردن دولت آتی عراق هستیم. همچنین لازم است جریانات بازنده در انتخابات از روند سیاسی کشور، بیرون رانده نشوند.

هوشیار زیباری در پایان تصریح کرد: 10 روز آینده و روند تأیید نتایج انتخابات، بسیار تعیین کننده است و ما از تأیید آن حمایت می کنیم. زیرا به تعطیلی کشاندن روند تأیید نتایج و جلوگیری از آن، باعث هرج و مرج در کشور خواهد شد.

کد خبر 21415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha