مخالفت صریح آمریکا و روسیه با حمله نظامی جدید ترکیه به کردهای سوریه

سرویس جهان- مظلوم کوبانی می گوید هم آمریکا و هم روسیه با عملیات نظامی جدید ترکیه علیه کردهای سوریه مخالفت کرده و در این باره به کردهای سویه اطمینان داده اند.

به گزارش کردپرس، مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه، در مصاحبه با نشریه الکترونیکی المانیتور آمریکا، از منتفی شدن عملیات نظامی جدید ترکیه علیه کردهای سوریه خبر داده است. او در این مصاحبه به خیلی از مسائل کردهای سوریه از جمله رابطه با آمریکا و روسیه و نیز مذاکره با دمشق پاسخ داده است.

خطر عملیات جدید ترکیه علیه کردهای سوریه

مظلوم کوبانی درباره علت اجرا نشدن عملیات نظامی جدید ترکیه علیه کردهای سوریه، با وجود تهدیدهای مکرر آنکارا گفت: اردوغان همواره به دنبال کسب حمایت عوامل بین المللی قبل از آغاز دخالت نظمی در این منطقه بوده است. او تهدید کرده و به تهدیدات خود ادامه می دهد. او اصرار می کند که در این منطقه دخالت نظامی خواهد کرد و به دنبال فراهم کردن زمینه حمله نظامی است. اما وضعیت در شمال سوریه اکنون متفاوت است. توازن تغییر کرده است؛ در گذشته، هیچ گونه توافقی قبل از عملیات های 2018 و 2019 علیه کردهای سوریه هیچ گونه توافق وجود نداشت. اما دو توافق میان اردوغان و پوتین و ترکیه و آمریکا به دنبال عملیات نظامی ترکیه در سال 2019 علیه نیروهای دموکراتیک سوریه به سری کانی و گری سپی بوجود آمده است. به نظر من، تا زمانی که اردوغان رضایت آمریکا یا روسیه را به دست نیاورد نمی تواند اقدام نظامی کند و تا آنجایی که من اطلاع دارم چنین تاییدیه ای وجود ندارد.

کوبانی درباره موضع آمریکا پیرامون حمله ترکیه به کردها افزود: ایالات متحده در این باره به ما تضمین داده و آن را رسما به ما اطلاع داده است. مقامات ایالات متحده به ما گفتند که آنها مخالف عملیات نظامی جدید ترکیه هستند و هر گونه حمله ترکیه به ما را نخواهند پذیرفت و به تحریم های کنگره علیه ترکیه نیز اشاره کردند. آنها گفتند که در جریان دیدار بایدن و اردوغان در حاشیه نشست جی 8 ، به او گفته شد که آمریکا هیچ گونه حمله ای علیه ما را نخواهد پذیرفت.

فرمانده نیروهای کرد-عرب سوریه درباره موضع مسکو نیز گفت: روسها نیز به ما گفتند که هیچ گونه توافقی با ترکیه در این مورد نکرده اند. آنها گفتند که ممکن است به جای ترکیه، شورشیان به ما حمله کنند. در واقع آنها به ما مقطع زمانی برای حمله احتمالی شورشیان دادند و قرار بود که روز 5 نوامبر( 14 آبان 1400) به ما حمله کنند اما هیچ اتفاقی نیافتاد.

کوبانی در باره موقعیت های جدیدی که ترکیه به آنها چشم دوخته گفت: آنها قرار بود به مناطقی در تل رفعت، سری کانی و گری سپی حمله کنند. احتمال ندارد ترکیه در این وضعیت حمله کند. روسها نیز به ما گفتند که چنین حمله ای را نمی پذیرند. اما روسها نمی توانند تعیین کنند که نیروهای تحت حمایت ترکیه چه کاری بکنند. روسها گفتند که هیچ گونه حمله ای را از آنها قبول نمی کنند. اما باید دید در عمل چه اتفاقی می افتد.

او افزود: روسها گفتند در این که به ترکیه اجازه هیچ گونه حمله ای ندهند، شکی وجود ندارد اما ممکن است شورشیان تحت حمایت ترکیه بدون اجازه آنکارا به ما حمله کنند. با این حال، باور ما این است که آنها بدون پیش قدم شدن و دخالت مستقیم ترکیه هیچ حمله ای را آغاز نخواهند کرد.

کوبانی با اشاره به تفکرات شخصی رئیس جمهور ترکیه و تضعیف شدن موقعیت او در داخل ترکیه گفت: اما ما درباره شخصی به نام اردوغان حرف می زنیم که ممکن است، با وجود همه اینها و برای بهبود وضعیت خود در داخل ترکیه، به ما حمله کند. بنابراین، ما تهدیدها را جدی تلقی می کنیم و خود را برای سناریوهایی که ممکن است در ذهن او وجود داشته باشد آماده می کنیم. ما فرض می کنیم که این حمله انجام می شود.

مخالفت برخی احزاب اپوزیسیون ترکیه با تمدید مجوز جنگ و مذاکره با کردها

کوبانی با اشاره به بوجود آمدن مخالفت هایی در داخل ترکیه با ادامه جنگ در سوریه و عراق افزود: این درست است که حزب جمهوریخواه خلق با تمدید مجوز جنگ در عراق و سوریه به مدت دو سال مخالفت کرده است. توافق روی اردوغان در ترکیه در حال کمرنگ شدن است و اتحاد میان عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی ترکیه در حال تضعیف شدن است. این عوامل به همراه مقاومت های بین المللی در برابر حمله ترکیه حزب جمهوریخواه خلق ترکیه را جسورتر خواهد کرد. این به معنی تلاش برای متقاعد کردن و جذب کردها است اما در هر حادثه ای یک سیگنال مثبت و یک قدم مهم وجود دارد. و اگر این حزب در چنین راستایی حرکت می کند به معنی تغییر توازن در داخل ترکیه است و این به ما امیدواری می دهد. از اعزام هیئت این حزب به روژاوا استقابل می کنیم.

وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه درباره وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه گفت: داعش در سراسر سوریه فعال است و وضعیت اقتصادی نامناسب روی مبارزه ما با این گروه تاثیر منفی می گذارد. افراد بیکار زیادی وجود دارد. فقر هست و این عوامل می تواند حاکمیت اداره خودگردان را تضعیف کند و داعش از این ها بهره برداری می کند. به همین دلیل، عوامل بین المللی و ائتلاف مبارزه با داعش باید اقدامات مناسبی برای مقابله با این وضعیت اقتصادی اتخاذ کنند.

نفت و تاثیرتحریم های آمریکا علیه سوریه بر کردها

کوبانی خواستار معافیت اداره خودگردان از تحریم های آمریکا علیه سوریه شد و گفت: درخواست ما از آمریکا برای رفع تحریم ، فقط به نفت محدود نیست و می خواهیم تمام شمال و شرق سوریه از تحریم های موسوم به قیصر علیه سوریه معاف شود. تصمیمی رسمی باید گرفته شود تا هر کسی که به دنبال فعالیت در اینجاست بتواند به آن دست بزند. نظر آمریکا در این باره تاکنون مثبت بوده و ما منتظر عمل به قول های آنها هستیم.

توافق کردها و دمشق

او درباره روند مذاکره کردهای سوریه با دولت مرکزی گفت: تاکنون کسی برای مذاکره از طرف ما، به دمشق نرفته است. تاکنون هیچ گونه مذاکره ای جدی صورت نگرفته است. تماس هایی انجام شده اما هیچ کدام به مذاکره ختم نشده است. دلیل آن این است که دمشق آماده نیست. مسئله اعتماد مطرح است و این که ذهنیت آنها بر بازگشت به وضعیت قبل از سال 2011 در سوریه است. آنها باید تحت فشار گذاشته شوند.

فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه درباره خواسته های دمشق گفت: خواسته آنها این است که حاضر به پذیرش یک دولت در درون یک دولت دیگر و یا وجود یک ارتش در کنار یک ارتش دیگر نیستند. اما ما چنین خواسته ای نداریم. پروژه ما خودگردانی است و ما اکنون در حال اجرای آن هستیم. آنها از ما خواهان دادن تضمین در مورد نگرانی هایشان هستند. قطع رابطه ما با آمریکا جز پیش شرط دمشق نیست. پیش شرط آنها اتحاد گریزناپذیر است؛ آنها خواهان حفظ پرچم سوریه، مرزهای آن، رئیس جمهور و حاکمیت آن هستند. ما حاضر به دادن تضمین در مورد همه اینها هستیم. اما آنها نیز باید حاضر به مذاکره با ما در مورد خودگردانی باشند.

خواسته های اعراب از کردها

کوبانی به خواسته های اعراب ساکن در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه اشاره کرد و افزود: اعراب نیز خواسته هایی دارند و ما نمی خواهیم مناطق اعراب نشین را از حکومت سوریه جداکنیم. ما این مناطق را از داعش پس گرفتیم و دولت سوریه باید در مورد آنها با ما مذاکره کند.

موضع روسیه

کوبانی درباره روابط میان کردها و روسیه گفت: ما رابطه خوبی با روسیه داریم و در دو سال گذشته و در چهارچوب سوچی با آنها همکاری داشته ایم. مشکل ما با دولت سوریه بدون حضور روسیه حل شدنی نیست. من معتقد هستم که روسیه باید فعالتر عمل کند و حکومت روسیه را تحت فشار قرار دهد. روسیه به دعوت رسمی سوریه اینجا حضور دارد و نقش تعیین کننده دارد و بر این باورم که به دیدگاه ما در مورد سوریه خواهد رسید چون انتخاب دیگری ندارند.

او درباره احتمال بوجود آمدن سازشی دیگر میان ترکیه و روسیه بر سر مناطق تحت کنترل کردها گفت: دیگر سازشی میان ترکیه و روسیه در سوریه وجود ندارد زیرا با موقعیت متفاوتی روبه رو هستیم. روسیه نمی خواهد ترکیه بخش دیگری از قلمرو سوریه را تصرف کند. در واقع روسیه از همین موقعیت با ما صحبت کردند.

نظر کردها درباره بشار اسد

فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه درباره موضع کردها پیرامون رئیس جمهور سوریه گفت: مسئله رفتن یا ماندن بشار اسد از نظر ما اهمیت ندارد اما ممکن است برای دیگران اهمیت داشته باشد. آنچه برای ما مهم است راه حلی برای منطقه ما و کل سوریه وجود داشته باشد. اگر حل مسئله از طریق بشار اسد باشد مشکلی نیست. ما مخالف آن نیستیم و در 10 سال گذشته موضع ما این بوده است. ما آماده مذاکره با هر کسی هستیم که برای حل مسئله آمادگی داشته باشد. همه می دانند که قرار نیست بشار اسد برود.

موضع آمریکا درباره سوریه

او درباره برنامه آمریکا در مورد سوریه افزود: آمریکا برنامه منسجمی برای سوریه ندارد. آنها یک سیاست کلی در این مورد دارند. برنامه کنونی آنها مقابله با داعش است. انتظار ما این است که حضور آمریکا در سوریه به عنوان اهرمی برای حل بحران سوریه عمل کند. تا زمانی که راه حلی برای کل سوریه وجود نداشته باشد مشکل منطقه ما حل نخواهد شد. ما بخشی از سوریه هستیم و بدون حضور دمشق راه حلی وجود نخواهد داشت. این منطقه بدون در نظر گرفتن راه حلی برای کل کشور سوریه نمی تواند بقا داشته باشد.

راه حل بحران سوریه؛ ژنو یا آستانه

او روندهای تحت نظر سازمان ملل یا کشورهای درگیر در سوریه برای حل بحران را ناکارآمد توصیف کرد و گفت: این بسترها دارند اعتبار خود را از دست می دهند. همه اعتماد خود را به این روندها از دست داده اند. من فکر نمی کنم از این ها دستاوردی حاصل شود. اما اگر آمریکا، روسیه و کشورهای عرب تعهد خود را برای ایجاد توافق میان اداره خودگردان و دمشق ایفا کنند، این مسئله می تواند بستری برای توافق در مورد کل سوریه فراهم کند. این روندها در 10 سال گذشته دستاوردی نداشته ، پس باید راه جدیدی را در پیش گرفت.

خروج ترکیه از سوریه

کوبانی درباره این که چه کسی می تواند ترکیه را بیرون کند، گفت: اگر مردم سوریه، دولت این کشور و بازیگران بین المللی به یک نظر مشترک برسند ترکیه مجبور به ترک سوریه خواهد شد. اگر اردوغان در ترکیه قدرت را ازدست بدهد زمینه خروج از سوریه فراهم خواهد شد.

مذاکرات کردی-کردی

او درباره موقعیت کنونی مذاکرات میان گروه های کرد سوریه گفت: مذاکرات کردی-کردی در سوریه متوقف شده است و ما منتظر بازگشت دیوید برونستین، نماینده آمریکا به شمال سوریه هستیم. به محض بازگشت او مذاکرات از سر گرفته می شود. مسائلی فنی بوجود آمد؛ قطع سفرها با همه گیری کویید 19 آغاز شد، مسائلی میان اقلیم کردستان بویژه حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک بوجود آمد و درگیری هایی میان آنها بوجود آمد. این مسائل روی مسائل منطقه ما تاثیر گذاشت. اما من بر این باورم که ترکیه مخالف این مذاکرات است. برخی نیروهای دیگر نیز می خواهند پیش شرط هایی برای مذاکره با شورای میهنی کرد سوریه قرار دهند.

او از مطرح شدن پیش شرط های جدید در مورد مذاکرات کردی-کردی در سوریه، بویژه از سوی حزب دموکرات کردستان عراق و حامی شورای میهنی کرد سوریه به عنوان یکی ازطرفین مذاکره خبر داد و افزود: پیش شرطها از سوی حزب دموکرات کردستان عراق مطرح شده است. صادقانه بگویم من این شرطها را درک نمی کنم. وحدت میهنی کردستان مسئله ای استراتژیک از نظر من است. ما باید همه تلاش خود را برای رسیدن به آن، فارغ از مشکلات و مقاومت ترکیه در برابر آن، انجام دهیم.

تاثیر تفکر رهبر پ.ک.ک بر اداره خودگردان در شمال سوریه

او تاثیر ایدئولوژی عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک بر کردهای سوریه و اداره خودگردان را رد نکرد و گفت: بله ایدئولوژی عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک تاثیر دارد و این یک وضعیت کلی است.

شایعه برکناری مظلوم کوبانی از فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه

مظلوم کوبانی درباره شایعه برکناری خود از فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: ما به چنین مفروضاتی توجه نمی کنیم و شایسته پاسخ دادن نیست. در چند روز آینده، شورای نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه جلسه تشکیل خواهد داد و پیام های مقتضی بیان خواهد شد و من همچنان فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه خواهم بود.

کد خبر 20966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha