فاجعه محیط زیستی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت و چند نهاد بین المللی ، میدان های نفتی تحت کنترل کردهای سوریه، به علت حاضر نشدن نهادهای بین المللی به حمایت از کردها و عدم سرمایه گذاری کشورهای خارجی، به منبع آلودگی شدید تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، بخش بزرگی از میدان های نفتی سوریه در شرق و شمال شرق این کشور، بعد از بیرون رانده شدن گروه داعش به دست نیروهای کرد افتاده است. با این حال، ظرفیت تولید نفت خام در این میدانها به دلیل عدم حمایت سیاسی از کردها و به رسمیت شناخته نشدن اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه در پایین ترین میزان خود قرار دارد. فعالان خارجی میزان کنونی تولید نفت خام از میادین را بین 30000 تا 40000 بشکه در روز تخمین زده اند در حالی که میزان تولید نفت خام قبل از بحران سوریه حدود 400000 بشکه در روز بوده است.

کردهای سوریه قبل از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، با یک شرکت نفتی آمریکایی به نام دلتا کرسنت انرژی برای بهسازی زیرساخت های تولید نفت قراردادهایی به ارزش 2 میلیارد دلار امضا کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا، این شرکت را از تحریم های آمریکا علیه دولت سوریه مستثنی کرده بود. اما جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا در اوایل زمستان گذشته و پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری این کشور، از تمدید معافیت این شرکت از تحریمهای آمریکا علیه سوریه خودداری کرد تا فعالیت این شرکت در میدان های نفتی تحت کنترل کدهای سوریه قبل از آغاز به اتمام برسد.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارش خود پیرامون وضعیت میدان های نفتی تحت کنترل کردهای سوریه، از تبدیل شدن این میادین به منبع آلودگی محیط زیست منطقه خبر داده است. این مسئله به دلیل استفاده از ابتدایی ترین تکنولوژی برای استخراج نفت خام صورت گرفته است.

یکی از مشکلات کردهای سوریه در توسعه میدان های نفتی تحت کنترل خود عدم حمایت مالی و سیاسی کشورهای خارجی عنوان شده است. تقریبا هیچ کشوری اداره خودگردان کردی در شمال سوریه را به رسمیت نشاخته است بنابراین، کردها نه تنها مشکل جذب سرمایه گذاری دارند بلکه به دلیل عدم به رسمیت شناخته شدن و خودداری بسیاری از کشورهای برای اعزام هیئت های دیپلماتیک به منطقه تحت کنترل کردها، مسئله استرداد اعضای خارجی داعش که در زندان های تحت کنترل کردهای سوریه به سر می برند بسیار کند پیش می رود.

برخی نهادهای ناظر بر وضعیت شمال شرق سوریه هشدار داده اند با توجه به عدم حمیات کشورها از کردها آینده ای تاریک تر در انتظار این منطقه است.

حدود چهار گروه داوطلب محیط زیست که به این منطقه وارد شده اند از افزایش موارد ابتلا به سرطان به علت تشدید آلودگی نفتی بر اثر ورود نفت به آب رودخانه ها، آلودگی هوا به علت کیفیت پایین سوخت انواع موتورها و خودروها و خشکسالی خبر داده اند. با این حال، علت اصلی این بحران عدم سرمایه گذاری در میدان های نفتی از سوی نهادها و کشورهای مختلف عنوان شده است.

ویم زویننبرگ، از گروه رسانه ای بیلنگ کت و موسسه پاکس هلند به روزنامه ایندیپندنت گفته است منطقه تحت کنترل کردها بویژه میدان های نفتی به سرمایه گذاری خارجی برای بهینه سازی زیرساخت های نفت نیاز دارد اما هیچ مبلغی از سوی نهادهای بین الملی و یا کشورهای خارجی برای این قبیل امور هزینه نمی شود و بیشتر مبالغ به موارد اضطراری اختصاص پیدا می کند.

او هشدار داد تا زمانی که سرمایه گذاری در این منطقه صورت نگیرد وضعیت بهبود پیدا نمی کند.

مقامات اداره خودگردان کردی در شمال سوریه وضعیت وخیم محیط زیستی مناطق تحت کنترل خود را تایید کرده اند اما نگفته اند که آیا برنامه ای برای مقابله با آن دارند یا خیر.

موسسه پاکس هلند در دو گزارشی که در دو سال اخیر منتشر کرده است از بحران آلودگی محیط زیست دراین منطقه خبر داده و پیامدهای آن را هولناک توصیف کرده است.

نهادهای بین المللی همچنین در گزارش های متعددی عدم دسترسی کردها به آب شرب را یکی دیگر از علل فاجعه محیط زیستی در شمال شرق سوریه می دانند. آنها ترکیه و شورشیان تحت حمایت این کشور را به استفاده از آب به عنوان سلاح علیه کردها متهم کرده اند.

کد خبر 20898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha