88 درصد اراضی زراعی کردستان دیم است

سرویس کردستان – رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد اراضی زراعی سطح استان دیم است و تنها راه تامین رطوبت خاک برای کشت، بارندگی های سالانه است.

به گزارش کرد پرس، محمدفرید سپری در جلسه هماهنگی تشکیل انجمن کشاورزی حفاظتی در کردستان، گفت: در سال زراعی جاری و در راستای کشاورزی حفاظتی ۶۲ هزار هکتار برنامه ابلاغی برای کم خاک ورزی داشته ایم که تا اکنون ۶۱ هزار هکتار عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی کشت های بی خاک ورزی هم ۲۸ هزار هکتار بوده که یک هزار و ۸۴۷ هکتار انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۸۸ درصد اراضی زراعی استان دیم است، تنها راه تامین رطوبت خاک بارندگی های سالانه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی نسخه نجات بخش کشاورزی در تمام شرایط آب و هوایی به خصوص خشکسالی‌ها است، افزود: در شرایط خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی گذشته در کردستان، کشاورزانی که از روش کشاورزی حفاظتی در اراضی خود استفاده کردند کاهشی در تولید محصول نداشتند و حتی در بعضی از اراضی دیم بیشتر از ۲ تن گندم در هکتار تولید کردند.

سپری ادامه داد: وقتی کشاورزی حفاظتی با تمام اصول سه گانه آن و با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی در استان به اجرا درآید منجر به پایداری تولید می شود.

وی پوشش دائمی سطح خاک با بقایای گیاهی، حداقل بهم خوردن خاک و تنوع تناوب زراعی را سه اصل اساسی کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و یادآور شد: از اعتبارات خط مکانیزاسیون و نیز طرح جهش تولید برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، با بیان اینکه ۲۴۴ دستگاه کشت مستقیم غلات در استان وجود دارد، بیان کرد: برای اینکه کشاورزی حفاظتی به گفتمانی همگانی تبدیل شود نیاز است مراکز علمی و دانشگاهی در کنار تشکل ها قرار گرفته و با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در این راستا حرکت کنند.

سپری گفت: اعضای انجمن کشاورزی حفاظتی از کشاورزان پیشرو و افرادی تشکیل خواهد شد که به این باور و یقین رسیده باشند که کشاورزی حفاظتی نسخه نجات بخش دیم زارهای استان است و در تمام شرایط آب و هوایی، پایداری تولید و کسب درآمد را برای کشاورز حفظ می کند.

کد خبر 20893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha