ساماندهی قلب تپنده اقتصاد کردستان، در گیر و دار وعده مسئولان

سرویس کردستان – مرز باشماق مریوان در کردستان درحال حاضر از مهمترین گذرگاه‌های ترانزیتی کشور به شمار رفته و نقشی محوری در اقتصاد این استان ایفا کرده و به نوعی می توان آن را قلب تپنده اقتصاد کردستان نامید.

به گزارش کرد پرس، مرز باشماق مریوان اگر چه از اهمیت تجاری بالایی برخوردار است، اما مشکلات بسیاری هم دارد که ضرورت اجرای طرح‌های مورد نیاز با هدف ساماندهی این گذرگاه مهم را دوچندان کرده است.

فعالیت‌های اقتصادی در مرز باشماق از اوایل دهه 70 آغاز شد، در واقع شروع به کار نخستین بازارچه مرزی استان کردستان در جوار روستای مرزی باشماق شکل گرفت و این درحالی است که پایانه مرزی باشماق در سال ۱۳۸۵ به عنوان «مرز رسمی» شناخته شد و در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.

با گذشت بیش از ۱۰ سال از رسمی ‌شدن مرز باشماق مریوان در استان کردستان، همچنان مشکلات اولیه این مرز پابرجاست و اگر چه طی چند سال اخیر مسئولان استانی وعده ‌های یک ماهه و ۴۵ روزه مبنی بر ساماندهی این مرز داده ‌اند، اما این وعده ها هنوز رنگ عملی به خود نگرفته و همین امر موجب دلخوری ‌هایی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است.

رفع مشکلات و معضلات گوناگون مانند مشکلاتی که در زیرساخت های مرزی که نام بین المللی را یدک می کشد تنها با کمی عزم، اراده و همت مسئولان قابل حل است اما آنگونه که مشخص است هنوز این عزم و اراده نه در مسئولان گذشته استان کردستان و نه در مسئولان امروز دیده نشده و نمی شود.

بر اساس آمارهای موجود گمرک باشماق مریوان میزان ترانزیت کالا از طریق مرز بین المللی باشماق مریوان در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۶۷ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۱۵۷ درصد رشد داشته است.

همین آمار اهمیت بالای مرز باشماق را در بحث رونق اقتصادی و توسعه تجارت بین المللی کشور و کردستان به خوبی نشان می دهد و با توجه به همین موضوع می توان ساماندهی مرز باشماق را یکی از اولویت های دولت جدیدی قرار داد که به دنبال توسعه تجارت در خارج از مرزهای کشور است.

از وعده 45 روزه سماندهی مرز تا اجرایی نشدن 1300 روزه وعده ها

از روزی که بهمن مرادنیا به عنوان استاندار کردستان روی کار آمده وعده های زیادی در خصوص ساماندهی این مرز داده شده و اما تا امروز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

همه شواهد و ظواهر ماجرا این را نشان می دهد که انگیزه و اراده ای برای حل مشکلات مرز باشماق وجود ندارد و یا اینکه دست هایی در کار هستند که نمی خواهند این مرز رونق گرفته و زیرساخت های آن ساماندهی شود.

علیرغم گذشت بیش از 1300 روز از وعده های استاندار کردستان مشکلات مرز باشماق برطرف نشده و حل مشکلات مرز با وعده امکان ‌پذیر نیست و باید یک تیم قوی برای بررسی مشکلات گمرک باشماق وارد عمل شود که ظاهرا در استان کردستان این تیم عملیاتی هم وجود ندارد.

استاندار کردستان در شانزدهم آبان ‌ماه سال 98 در بازدید از مرز باشماق مریوان گفت: مرز باشماق به عنوان دریچه اتصال استان کردستان به خارج از کشور و دریای مدیترانه از اهمیت خاصی برخوردار است و ساماندهی آن در دستور کار قرار گرفته است.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: سعی می شود دغدغه ‌های فعالان اقتصادی و تجار در این مرز را در کمتر از یک ماه با مشارکت همه ادارات، سازمان ‌ها و نهادهای دولتی مرتبط رفع کرد که تا امروز خبری از اجرایی شدن این وعده ها نشده است.

وی بار دیگر در پانزدهم فروردین سال 99 در جلسه ساماندهی و بررسی مشکلات مرز باشماق مریوان یکی از مشکلات اساسی این مرز را نبود متولی رسمی عنوان کرد و افزود: زمانی که مرز یک متولی مشخص داشته باشد، مسائل دیگر سامان پیدا خواهد کرد و دیگر بخش‌ ها نیز فعالیت ‌های معین خود را انجام خواهند داد.

استاندار کردستان ادامه داد: مشکلات مرز باشماق باید حل شود و هیچ عذری از هیچ مسئولی پذیرفتنی نیست و سازمان حمل و نقل و پایانه ‌های استان باید محدوده ۳۰ هکتاری مرز را تحویل بگیرد و نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.

مرادنیا در آخرین وعده خود بیان کرد: ساماندهی مرز باشماق ظرف ۴۵ روز از ۱۵ فروردین ماه به پایان می ‌رسد که امروز پس از گذشت بیش از 18 ماه هنوز هم این وعده ها پابرجا مانده و مشخص نیست چه زمانی این ۴۵ روز به اتمام می رسد.

همین وعده های چند صد روزه و مشکلاتی که بر سر راه ساماندهی مرز باشماق مریوان وجود دارد باعث شده که نگرانی تجار و بازرگانانی را شاهد باشیم که سال هاست با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

آینده باشماق نگران کننده و تاریک است

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در آخرین گفت و گوی خود با خبرنگار کرد پرس به تشریح وضعیت نا به سامان مرز باشماق مریوان پرداخت و خبر از آینده نگران کننده این مرز داد.

محمد هلاکو گفت: مرز باشماق مریوان یکی از استراتژیک ترین منطقه تجاری ایران است زیرا به علت داشتن ارتباط با دولت اقلیم کردستان دارای مزایایی چون قابلیت بالای تجارت اقلام مشمول قانون تحریم، امکان انتقال ارز، قرار گرفتن در مسیر تجاری آسیایی – عربی – اروپایی و امنیت کامل تردد است.

وی اظهار کرد: برخی از رفتارهای متولیان تجارت کشور به ویژه در مرز باشماق واقعا انسان را به این فکر وا می دارد که شاید همراه و همگام با تحریم ایران هستند زیرا دست به اقداماتی می زنند که با هیچ تفکر توسعه گرا و مدل مدیریت بحران و حتی دوران عادی هم سازگار نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: نبود مدیریت واحد در باشماق یکی از عوامل بی نظمی و ناکارآمدی این مرز است و سال هاست که صاحب نظران توسعه و فعالان اقتصادی و تشکیلات صنفی فریاد می زنند که مدیریت آن را یکدست کرده و همه ادارات و نهادها را در یک سیستم مدیرتی تجمیع کنید تا از دوباره کاری، تصمیمات متضاد، لج بازی نهادها با هم، سخت گیری و اعمال سلیقه جلوگیری شود، این را بدانید که روند مدیریت مرز باشماق علاوه بر وارد کردن خسارات به بازرگانان موجب از دست رفتن فرصت های طلایی برای روند توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی شده است، تاخیر در ترخیص کالا، بازررسی های اضافی، اخذ وجوه غیر متعارف و غیر قانونی و همه به علت یکدست نبودن مدیریت است.

هلاکو ادامه داد: نحوه اداره بی سر و سامان باشماق سبب شده تا برخی افراد سودجو با خیال راحت از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برده و عرصه بر فعالان اقتصادی تنگ کنند زیرا از طریق صادرات کالاهای معیوب و غیر استاندارد اعتبار تولیدات ایران به چالش می کشند و امروزه کالاهای غیر ایرانی را بر محصولات ما ترجیح می دهند و اگر چنین پیش رود در آینده این حضور نحیف و کم رنگ را هم از دست می دهیم.

اکنون بیش از چند سال است که طرح سامان دهی باشماق ابلاغ شده و اجرای آن به سازمان راهداری و حمل و نقل واگذار شده اما به علل مختلف اجرای آن با تاخیر روبرو شده و به نظر می رسد این آرزوی مردم مریوان و تجار باید سال های دیگر در انتظار برآورده شدن باشد.

کد خبر 20541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha