صدای پای جنگ سوم ترکیه علیه کردهای سوریه به گوش می رسد

سرویس جهان- همزمان با افزایش تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه، خبرگزاری دولتی روسیه از احتمال آغاز عملیات نظامی آنکارا علیه کردها در روز سه شنبه دوم نوامبر برابر با یازدهم آبان خبر داده است.

به گزارش کردپرس، ترکیه بار دیگر طبل جنگ علیه کردهای سوریه را به صدا درآورده است. در کنار تهدیدهای لفظی مقامات ارشد ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، نقل و انتقال ادوات نظامی این کشور به داخل خاک سوریه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری دولیت اسپوتنیک روسیه به نقل از منابعی که نامی از آنها نیاورده، نوشت : احتمال دارد ترکیه فردا سه شنبه، از چند جبهه در دو شهر اعزاز و تل ابیض یا گری سپی، سومین عملیات نظامی خود علیه نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها را آغاز خواهد کرد.

وبسایت خبری میدل ایست آی نیز به نقل از منابع خود گزارش داد روسیه که متحد ترکیه و دولت سوریه محسوب می شود مذاکراتی را با دولت ترکیه درباره همین موضوع آغاز کرده است. این منابع ادعا کرده اند ترکیه می خواهد نیروهای کرد سوریه را از شهر مرزی کوبانی در سوریه دور کند. شهر کردنشین کوبانی در سال 2014 به محاصره کامل داعش درآمد اما با مقاومت نیروهای کرد از محاصره نیروهای این گروه تروریستی خارج شد.

این منابع ادعا کرده اند که متن اولیه توافق احتمالی میان ترکیه و روسیه که به نوعی چراغ سبز روسیه به ترکیه محسوب می شود، نگارش شده که بر اساس آن، روسیه به حضور خود در کوبانی ادامه خواهد داد اما آنکارا مناطق اطراف آن به سمت بزرگراه استراتژیک ام 4 تصرف خواهد کرد.

این منابع ادعا کرده اند نیروهای وابسته به ترکیه وارد شهر کوبانی نخواهند شد و نیروهای ترکیه و روسیه به طور مشترک بر جاده مهم ام چهار کنترل خواهند داشت. ترکیه همچنین امنیت پایگاه روسیه در سرین را حفظ خواهد کرد واجازه نزدیک شدن نیروهای شورشی به این منطقه را نخواهد داد. روسیه در مقابل به ترکیه اطمینان خواهد داد که نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا YPG به سمت جنوب عقب نشینی خواهند کرد.

همین منابع ادعا کرده اند که روسیه عملیات کوبانی را به سرنوشت ادلب که شورشیان تحت حمایت ترکیه بخشی از آن را تحت کنترل خود دارند گره زده و به منطقه اریحا چشم دوخته است که در حوالی جاده ام 4 قرار گرفته است. هنوز معلوم نیست ترکیه به این خواسته تن می دهد یا خیر.

ترکیه بیم دارد همزمان با عملیات نظامی علیه نیروهای کرد سوریه، نیروهای دولتی سوریه و روسیه به منطقه تحت کنترل شورشیان وابسته به ترکیه در ادلب حمله کنند. منابع مزبور به میدل ایست آی گفته اند شورشیان و ترکیه همزمان با آمادگی کامل برای اجرای عملیات نظامی علیه کردهای سوریه، خود را برای مقابله با حمله احتمالی روسیه و دمشق به ادلب آماده کرده اند.

در همین حال، دو کانال تلگرامی روسیه با انتشار عکس های ماهواره ای از استقرار چهار جنگنده سوخو 35 روسی در فرودگاه قامیشلی در شمال شرق سوریه خبر داده اند که تحت کنترل کردهای سوریه است. وبسایت خبری وار زون نیز همین خبر را به نقل از منابع دیگری گزارش کرده است.

اما آمریکا به عنوان متحد اصلی کردها تاکنون سکوت را برگزیده است. کردهای سوریه یک بار خیانت آمریکا را در زمان صدارت دونالد ترامپ تجربه کرده اند. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره موضع آمریکا نسبت به حمله احتمالی ترکیه، اظهاراتی مبهم بیان کرده است.

کد خبر 20339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha