دو دهه ناکامی در برقراری تردد مسافری از شوشمی / بهزاد خالوندی

سرویس کرمانشاه _ نزدیک به دو دهه است که موضوع برقراری امکان تردد مسافری و گردشگری از مرز شوشمی به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم اورامانات و استان کرمانشاه است ولی با این وجود همه تلاش ها این مطالبه همچنان رنگ تحقق به خود نگرفته است. خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش تحلیلی ویژه به مروری بر این تلاش های صورت گرفته برای برقراری تردد مسافری از مرز شوشمی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ شوشمی یکی از قدیمی ترین مرزهای ایران در مجاورت خاک عراق است که مناسبات تجاری و ترددهای بومی از طریق آن از دوران قاجار برقرار بوده است. در سال 1306 جعفر السلطان حاکم وقت هورامان خواستار برقراری گمرک در شوشمی می شود و از آن زمان این تبادل رسمی در حد استعداد مسیر ناهموار پاوه به سمت حلبچه و سلیمانیه برقرار بوده است.

در دوران پس از انقلاب این مرز در دهه 60 به دلیل جنگ بین ایران و عراق و خصومت های حکومت بعث موضوع تجارت با این کشور تعطیل بود ولی پس از سقوط صدام حسین، شوشمی جزو اولین مرزهایی بود که از اوایل دهه 70 تبادل کالا در آن برقرار شد.

تلاش ها برای تردد مسافری

اولین تلاش ها برای تردد مسافری از مرز شوشمی به اوایل دهه 80 بازمی گردد. آن موقع پاوه همسایه استان سلیمانیه بود و امورات مرزی آن هم از طریق استانداری سلیمانیه پیگیری می شد.

با تثبیت اوضاع در عراق پس از صدام حسین، کم کم توسعه ارتباطات تجاری و مسافری تبدیل یکی از اولویت های استانداران وقت کرمانشاه شد. تا قبل از راه اندازی مرز پرویزخان اغلب سفرهای مقامات اقلیم کردستان و مقامات ایرانی از طریق مرز شوشمی صورت می گرفت. در سال 85 اولین تفاهم های جدی میان غفوری استاندار وقت کرمانشاه و استاندار سلیمانیه پیرامون توسعه زیرساخت های جاده ای برای ترانزیت مناسب کالا، برقراری امکان تردد مسافری و گردشگری انجام می شود و در ادامه هیات های دو طرف برای پیگیری برنامه های کلان توسعه تجارت از طریق مرزهای مشترک، بارها به کرمانشاه و سلیمانیه سفر می کنند.

از آن زمان در دهه 80 بارها مطالبه رسمی شدن مرز شوشمی و موضوع تردد مسافر و گردشگر از مرز شوشمی به شکل جدی توسط مقامات استانی، امام جمعه پاوه و فرمانداران و نخبگان مطرح می شود ولی به دلایل مختلف به جایی نمی رسد. حتی در مقطعی دادوش هاشمی - که یکی از فعال ترین استانداران کرمانشاه در زمینه توسعه مرزها و برقراری مناسبات تجاری و مسافری با عراق بوده است - در خرداد 91 وعده برقراری تردد مسافری از مرز شوشمی را در آینده بسیار نزدیک می دهد ولی باز هم این امر محقق نمی شود.

یکی از دلایل عدم موفقیت ها در برقراری تردد مسافری در دهه 80 ، به اولویت های آن زمان استان سلیمانیه باز می گردد. مسئولان سلیمانیه در آن سال ها بیشتر به دنبال راه اندازی یک مرز مشترک با زیرساخت های مناسب برای تبادل آسان کالا بودند و ایجاد مرز پرویزخان اولویت اصلی بود. توسعه مرز شوشمی - با اینکه از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار بود - ولی عملا جزو اولویت اصلی نبود.

حلبچه بازیگر جدید با اولویت های جدید

در بهمن ماه سال 93 پارلمان اقلیم کردستان رای به تشکیل استان حلبچه و جدایی آن از استان سلیمانیه داد و این شهرستان در همسایگی پاوه قرار گرفت. این بازیگر جدید، از همان ابتدا اولویت های خاص خود را در توسعه مرزهایش دنبال کرد و دوست داشت مانند مسئولان استان سلیمانیه به دنبال ایجاد یک معبر نزدیک و آسان برای تبادل کالا با ایران باشد. اگر مروری بر مطالبات تجاری استانداران حلبچه طی دهه 90 داشته باشیم به آسانی درمی یابیم ایجاد مرز جدید سازان در مجاورت بخش باینگان، مهم ترین مطالبه این استان بوده و در سال جاری آن ها با پافشاری توانستند مجوز رسمی ایجاد آن را از دولت عراق دریافت کنند.

شوشمی یک ظرفیت بزرگ گردشگری

برای مدیریت استان کرمانشاه به رسمیت شناخته شدن مرز شوشمی توسط دولت عراق و برقراری امکان تردد مسافری از این مرز، هنوز اولویت اصلی است و در کنار پذیرش مرز جدید سازان، این درخواست مهم را هم در تفاهم نامه اخیر با مسئولان حلبچه گنجانده شده اند. قابلیت های گردشگری شوشمی و پاوه بسیار ممتاز و بسیار همتاست و مشابه این طبیعت و اقلیم زیبا در استان حلبچه هم وجود دارد. ثبت جهانی منظر طبیعی اورامانات در یونسکو هم جایگاهی مهم و جهانی به این منطقه بخشیده است. مسیر حلبچه - پاوه با توجه به این قابلیت ها و ظرفیت ها می تواند تبدیل به یکی جذاب ترین کریدورهای گردشگری منطقه شود و برای دو طرف بسیار ثروت آفرین باشد. انتظار می رود مسئولان استان حلبچه در فرایند به رسمیت شناخته شدن شوشمی توسط دولت عراق و برقراری امکان تردد مسافری و گردشگری همراهی کنند و اجازه ندهد این ظرفیت بزرگ راکد بماند.

کد خبر 20299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha