نقش کردهای سوریه در تضعیف موقعیت ترکیه مقابل آمریکا و روسیه

سرویس جهان- موسسه مطالعات جنگ نوشت: رجب طیب اردوغان برای به دست آوردن چراغ سبز روسیه در حمله احتمالی علیه کردهای سوریه، مجبور به دادن امتیازات جدید به پوتین است و برای تحت فشار قرار دادن آمریکا نیز تهدید به انجام عملیات نظامی علیه کردهای متحد آمریکا کرده است.

به گزارش کردپرس، رسانه های غربی در گزارش های اخیر خود موقعیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را، بویژه در برابر آمریکا و روسیه ضعیف تر از همیشه توصیف کرده اند. اخیرا مقالاتی در فارن پالسی، نشنال اینترست، فایننشال تایمز، المانیتور و وبسایت اندیشکده مطالعات جنگ در توصیف موقعیت ضعیف اردوغان بویژه در برابر روسیه منتشر شده است.

موسسه مطالعات جنگ که به بررسی و تحلیل تقابلات و جنگها در جهان می پردازد در توضیف ضعف اردوغان نوشت: او در تعامل موثر با روسیه و آمریکا شکست خورده است و ولادیمیر پوتین از این اتفاق برای گرفتن امتیازهای استراتژیک از ترکیه به خوبی استفاده کرده است.

این موسسه یکی از مسائلی را که عامل تضعیف شدن موقعیت اردوغان و ترکیه در برابر آمریکا و روسیه دانسته مسئله کردهای سوریه عنوان کرده است. این نشریه در توضیح این مسئله نوشت: اردوغان همواره برای تحت فشار قرار دادن کردهای سوریه مجبور بوده است- با توجه به موقعیت استراتژیک روسیه در سوریه- رضایت پوتین را جلب کند اما گرفتن رضایت او تنها با دادن امتیازاتی به مسکو ممکن شده است.

وبسایت اندیشکده مطالعات جنگ در ادامه تاکید کرده است مدیریت نادرست مسائل شمال سوریه از سوی اردوغان و تعامل نادرست او در ارتباط با کردهای سوریه که متحد آمریکا محسوب می شوند، رابطه آنکارا و واشنگتن را با تنش بی سابقه ای روبه رو کرده است که ترمیم آن به سختی امکان پذیر خواهد بود.

اندیشکده مطالعات جنگ در توضیح تضعیف موقعیت اردوغان و ترکیه در برابر روسیه و آمریکا اشاره کرده است که اردوغان در دو دیدار اخیر خود از واشنگتن و مسکو نتوانست دستاوردی داشته باشد زیرا در واشنگتن نتوانست جو بایدن را ملاقات کند و در دیدار با ولادیمیر پوتین در سوچی نیز چیز زیادی عایدش نشد.

به نوشته این نشریه، استراتژی و ارزیابی اردوغان در تعامل با آمریکا و روسیه این است که این دو کشور نمی خواهند روابط امنیتی خود با ترکیه را قربانی کنند و دیپلمات های ترکیه نیز از اهرم های رابطه با یکی از این کشورها در مذاکرات با کشور دیگر بهره برداری می کنند اما تنش های آمریکا با این کشور و انتقادهای گاه و بی گاه از آنکارا موقعیت ترکیه را در تعامل با مسکو و اشنگتن تضعیف کرده است.

این اندیشکده اشاره کرده است که اقدامات نظامی روسیه در ادلب سوریه که بیشتر ترکیه را تحت فشار قرار می دهد، نشان دهنده فشار فزاینده مسکو علیه آنکاراست به طوری که دیدار اردوغان با پوتین در سوچی نیز تاکنون نتوانسته است درگیری ها در ادلب را که به زیان منافع ترکیه است متوقف کند.

موسسه مطالعات جنگ تشدید حملات خمپاره ای نیروهای کرد سوریه علیه نیروهای ترکیه را کم سابقه دانسته تا اندازه ای که ترکیه به تهدید به حمله نظامی مجدد علیه این گروه روی آورده است. اما مسئله این است که ترکیه برای اجرای عملیات نظامی علیه کردهای سوریه باید رضایت آمریکا و روسیه را جلب کند و روسیه احتمالا در مقابل آن خواستار کنترل کامل بر جاده ام 4 در شمال سوریه و کنترل بر ادلب خواهد شد که دستاورد مهمی برای مسکو در سوریه محسوب می شود.

این موسسه پیش بینی کرده است روسیه به حملات علیه نیروهای ترکیه در ادلب سوریه ادامه داده و چشم خود را به روی حملات کردها به نیروهای ترکیه تا زمان دیدار اردوغان با جو بایدن، رئس جمهور آمریکا در نشست گروه جی 20 می بندد. این موسسه دیدار روز 30 اکتبر اردوغان با بایدن را دریچه ای برای کاستن از فشارهای آمریکا بویژه پس از کاهش شدید ارزش لیر ترکیه دانسته است. با این حال، با توجه به این که منافع آمریکا و ترکیه در سوریه به دلیل همپیمانی واشنگتن با کردها در تعارض شدید است ممکن است تمایلات ترکیه بویژه برای حمله مجدد به کردها، رابطه این کشور با آمریکا را دچار تنش بیشتری کند.

کد خبر 19240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha