کاهش سن زدگی مزارع گندم کردستان به کمتر از یک تن

سرویس کردستان - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰سن زدگی گندم تحویلی کشاورزان کردستانی به کمتر از یک تن رسیده است.

به گزارش کرد پرس، فریدون حامدی گفت: بر اساس آمار رسمی پژوهشکده غله کشور از مجموع ۲۷۸ هزار تن گندم تحویلی استان کردستان به مراکز خرید دولتی، تنها ۹۰۲ کیلوگرم سن زدگی بالای 2 درصد گزارش شده است.

وی افزود: این آمار با توجه به شرایط خشک سالی حاکم بر کشاورزی استان و طغیان کم سابقه آفت سن مضر غلات در مزارع گندم و جو، بسیار قابل توجه بوده و ناشی از عملکرد بسیار خوب شبکه‌های مراقبت، اطلاع رسانی به موقع و همت کشاورزان گندمکار استان در سمپاشی مزارع و کنترل این آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته علیرغم محدودیت‌های شدید کرونایی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در قالب شبکه‌های مراقبت سطحی معادل ۶۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان را پوشش داده و با سرکشی و نظارت‌های لازم و اطلاع رسانی به موقع، زمینه‌های لازم برای ترغیب زارعین غلات کار استان را برای مقابله با این آفت مضر فراهم کردند.

حامدی ادامه داد: مطابق آمار مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطح کم سابقه ۴۵۴ هزار و ۲۱ هکتار شامل ۱۷۶ هزار و ۹۳۲ هکتار علیه سن مادر و ۲۷۷ هزار و ۸۹ هکتار علیه پوره سن مبارزه صورت گرفت که نتیجه آن در خرید محصول نهایی کشاورزان زحمتکش استان، منعکس شد.

وی یادآور شد: با توجه به خشک سالی شدید حاکم بر مزارع دیم استان و گرانی سموم شیمیایی، این نگرانی وجود داشت که مزارع رها شده یا کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی از سمپاشی مزارع علیه آفت سن امتناع کنند اما با اطلاع رسانی و حضور همه جانبه همکاران سازمان در تمامی سطوح ستاد، مدیریت شهرستان‌ها و مراکز خدمات، این مهم انجام و افتخاری در زمینه حفظ این محصول استراتژیک برای استان کسب شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: برای سال زراعی پیش رو نیز اطلاع رسانی و برنامه ریزی لازم برای کاهش مخاطرات سن گندم در سطح مزارع استان صورت گرفته است.

کد خبر 18968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha