مهاجرت کردهای عراق به اروپا از ترس حملات ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز، حداقل ۴۰۰ تن از جمعیت ۴۰۰۰۰ نفری شهر شیلادزه در اقلیم کردستان از ترس عملیات نظامی ترکیه علیه پ.ک.ک راه اروپا را در پیش گرفته اند و تعداد بیشتری به دنبال مهاجرت از این منطقه هستند.

به گزارش کردپرس، دولت ترکیه از دو سال پیش عملیات نظامی در اقلیم کردستان عراق را به بهانه مقابله با پ.ک.ک گسترش داده و بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی حدود ۵۰ پایگاه نظامی در این منطقه ایجاد کرده است.

ترکیه اقدام به بمباران چندین منطق نموده و بر اساس گزارش دولت اقلیم کردستان، حدود ۸۰۰ روستا به دلیل تشدید عملیات نظامی ترکیه خالی از سکنه شده است.

رویترز در گزارشی از کوچ گسترده ساکنان شمال اقلیم کردستان به اروپا به دلیل شدت یافتن درگیری میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک بویژه در شهر شیلادزه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، حداقل ۴۰۰ تن از ساکنان شهر ۴۰۰۰۰ نفری شیلادزه و روستاهای اطراف آن از طریق بلاروس راه اروپا را در پیش گرفته اند.

مهاجران کرد عراقی می گویند برای رفتن به اروپا از طریق بلاروس، به ازای هر نفر ۱۲۰۰۰ دلار به قاچاقچیان پرداخت می کنند اما بیشتر آنها پس از رسیدن به بلاروس سرگردان شده اند.

رویترز از ساکنان این منطقه نقل کرده است که کردهای عراق به دلیل حضور غیرقابل تحمل نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در نزدیکی مناطق مسکونی، حاضرند همه املاک و دارایی های خود را نقد کنند و به اروپا بروند.

با این که مهاجران جنگ ترکیه و پ.ک.ک را علت تمایل به ترک اقلیم کردستان دانسته اند اما امین فرج، تحلیلگر عراقی معتقد است بحران اقتصادی در اقلیم کردستان یکی از علل مهاجرت کردهاست.

کد خبر 18507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha