برهم صالح: تنها راه انجام اصلاحات، مراجعه به آرای شهروندان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – برهم صالح رئیس جمهور عراق با تأکید بر ضرورت آمادگی برای مقابله با کسانی که درصدد تخریب تجربه انتخابات در این کشور و تحریف آن از روند واقعی آن هستند اعلام کرد نظام عراق نیازمند اصلاحات است و تنها راه انجام اصلاحات، مراجعه به آرای شهروندان است.

به گزارش کرد پرس به نقل از رسانه های عراق، برهم صالح در گفتگو با شبکه عربستانی العربیه، گفت: بیانیه مرجعیت عالیقدر عراق مهم بود و در وضعیت حساسی منتشر شد. همچنین در آن تأکید بر حفظ کشور و ضرورت برگزاری انتخابات به عنوان روندی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و حل مشکلات کشور بیان شده بود.

رئیس جمهور عراق افزود: باید برای جلوگیری از دستکاری در انتخابات توسط کسانی که در کمین تجربه انتخاباتی کشور و تحریف آن از مسیر حقیقی آن هستند آماده باشیم.

برهم صالح همچنین گفت: بعد از 20 سال از روی کار آمدن نظام کنونی در عراق، باید به وجود اشکالات ساختار در نظام حاکمیت و نیاز آن به انجام اصلاحات حقیقی اعتراف کنیم که تنها راه حل این مشکل نیز، مراجعه به آرای مردم است.

رئیس جمهور عراق در ادامه افزود: امیدوارم تحریم کنندگان درباره گزینه هایشان دقت کنند. زیرا مشارکت گسترده، تأکید بر اراده بسیاری از شهروندان در اعتراضات اکتبر است که خواستار حفظ کشور هستند و این انتخابات، فرصتی برای مشارکت آنها در نقشه راه آینده کشور است.

برهم صالح خاطرنشان کرد: بخشنامه مربوط به رفتار انتخاباتی که توسط ریاست جمهوری تدوین شد بر احترام به نتایج انتخابات و زیر پا نگذاشتن آن تأکید دارد.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: باید کابینه، پس از انتخابات در سریع ترین زمان تشکیل شود. زیرا وضعیت کنونی عراق، تأخیر را برنمی تابد و شهروندان منتظر آغاز تلاش ها برای حل مشکلاشان هستند.

برهم صالح همچنین تأکید کرد: در پاسخ به جنبش اکتبر و نیروهای سیاسی و اجتماعی، در ریاست جمهوری کمیته بزرگی از حقوقدانان و کارشناسان قانون اساسی تشکیل دادیم و پیشنهاد فراگیری درباره اصلاح قانون اساسی ارائه کردیم که این موضوع در پارلمان آتی، بررسی خواهد شد.

این سیاستمدار ارشد کرد همچنین گفت: فساد مالی و انتخابات، به یکدیگر وابسته هستند و پول های سیاسی نتایج انتخابات را دچار تغییر خواهد کرد تا افراد فاسد را بر کرسی بنشاند تا امور کشور را به دست بگیرند.

برهم صالح در بخش دیگری از مصاحبه اش با این شبکه عربستانی تصریح کرد: در گفتگوهای ایران با عربستان، پیشرفت های نه چندان اندکی به دست آمده است و امیدواریم گشایش بزرگ و گفتگوهای مداومی حاصل گردد. زیرا عراق و منطقه به این موضوع نیازمند است و عربستان و ایران، دو کشور بزرگ منطقه هستند.

رئیس جمهور عراق درباره روابط بغداد و واشنگتن گفت: روابط با آمریکا، مهم است و ما دارای منافع مشترکی هستیم. به همین دلیل، نباید روابط دو کشور، فقط به جنبه نظامی محدود شود. ما در گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مذاکره می کنیم.

برهم صالح روابط با ایران را از نظر فرهنگی و اجتماعی مهم دانست و گفت: تاریخ، مرزهای جغرافیایی و منافع مشترک فراوانی داریم.

رئیس جمهور عراق همچنین درباره روابط عراق با کشورهای عربی گفت: روابط بغداد با کشورهای عربی تا حد زیادی گسترش یافته است و روابط با عربستان، مهم است و همگان اذعان می کنند که امنیت جهان عرب بدون یک عراق قوی باثبات و دارای حاکمیت برقرار نخواهد شد.

برهم صالح درباره اختلاف کشورهای همسایه عراق درباره منابع آبی گفت: عراق، ایران، ترکیه و سوریه به حل مشکل آب و سهم آب به صورت ریشه ای نیاز دارند.

کد خبر 18327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha