تمایل کردهای سوریه برای مذاکره با آنکارا و دمشق

سرویس جهان- الهام احمد از مقامات ارشد کرد سوریه تاکید کرد اداره خودگردان در شمال شرق سوریه آماده مذاکره با آنکارا و دمشق بوده وهیچ دشمنی با ترکیه ندارد.

به گزارش کردپرس، اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه روز گذشته نشستی با شرکت برخی مقامات اردش اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه و پژوهشگران حوزه مسائل کردی برگزار کرد.

الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه در این نشست به برخی مسائل مربوط به کردهای سوریه پاسخ داد.

الهام احمد بر تمایل کردهای سوریه برای مذاکره با ترکیه و حل مسائل و اختلافات با این کشور از طریق مسالمت آمیز تاکید کرد؛ با این شرط که مسائل مربوط به اشغال بر خی مناطق سوریه از سوی ترکیه از جمله عفرین، سری کانی و گری سپی نیز مطرح شود.

مقام ارشد درباره رابطه کردهای سوریه با پ.ک.ک تاکید کرد که اصل این مسئله به مسئله کردها در ترکیه باز می گردد که پ.ک.ک در این کشور برای احقاق حقوق کردها و ایجاد نوعی دموکراسی برای کردها و دیگر عناصر سرکوب شده تاسیس شد.

الهام احمد افزود: در مورد ما که در شمال و شرق سوریه هستیم، ما ساکن سوریه و دارای پس زمینه ها و تمایلات متفاوت بوده، بر بخشی از سوریه حکمرانی می کنیم و هیچ دشمنی با ترکیه نداریم.

او از جامعه جهانی خواست زمینه مذاکره منسجم و آزاد میان دولت ترکیه و کردهای این کشور را فراهم کند تا در سایه رسیدن به تفاهم، امنیت و ثبات طولانی در این منطقه برقرار شود.

مقام ارشد اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه از برگزاری دور دیگری از انتخابات برای مشارکت همه عناصر ساکن در این مناطق به عنوان طرح توسعه این مناطق خبر داد اما تاکید کرد برای اجرای آن نباید منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات کردی-کردی بود.

رئیس هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه درباره روند اجرای انتخابات در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه گفت که هدف از این کار مشارکت دادن همه عناصر ساکن در این منطقه بویژه اعراب بوده و اداره خودگردان برای اطمینان یافن از برگزاری سالم و شفاف این انتخابات ، از حضور هیئت های بین المللی برای نظارت بر آن استقبال می کند.

الهام احمد که با مقامات ارشد دولت جو بایدن دیدار کرده، نتیجه این دیدارها را مثبت ارزیابی کرد و از قول مقامات دولت آمریکا برای ادامه حضور این کشور در شمال و شمال شرق سوریه و کمک اقتصادی به این مناطق خبر داد.

الهام احمد درباره مذاکره کردها با دمشق اشاره کرد که همکاری آمریکا و روسیه به عنوان دو بازیگر در سوریه می تواند به این مسئله کمک کند و دولت سوریه را متقاعد کند دیگر عناصر در سوریه را در حکومت دخالت دهد و از تمرکزگرایی دست بردارد.

روز گذشته مظلوم کوبانی، فرمانده ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در مصاحبه با روزنامه تامز لندن گفت دولت جو بایدن به او قول داده است کردهای سویه را تنها نمی گذارد.

کد خبر 18080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha