طنز تاریخ؛ حدنصابی که برای کردها وضع شد به خاطر حزب ملی گرای ترک کاهش می یابد

سرویس ترکیه – نمایندۀ HDP معتقد است حدنصابی که برای جلوگیری از ورود کردها به پارلمان وضع شده بود، اینک برای یک حزب ملی گرای ترک دردسرساز شده و به همین خاطر کاهش می یابد.

به گزارش کردپرس، مرال دانیش بشتاش نمایندۀ پارلمان و معاون مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) طرح کاهش حد نصاب انتخابات پارلمانی را «راه نجات حزب حرکت ملی ترکیه (MHP)» و «طنز تاریخ» خواند.

بشتاش در گفتگو با خبرگزاری فرات در این باره گفت: «همۀ نظرسنجی ها نشان می دهند که MHP زیر حدنصاب انتخابات می ماند. این یکی از طنزهای تاریخ است. این حدنصاب برای ما وضع شده بود. وضع شده بود تا کردها، چپ گراها و حلقه های دموکراتیک و سوسیالیست از حضور در پارلمان باز بمانند. اما اینک ما نیستیم که به خاسر حدنصاب به دردسر افتاده ایم، بلکه MHP است. به همین خاطر کاهش می یابد. تا شریک کوچک ائتلاف نجات یابد.»

گفته می شود قرار است حدنصاب انتخابات پارلمانی از 10 درصد به 7 درصد کاهش یابد و به گفتۀ تحلیل گران انگیزۀ این اقدام ریزش آرای MHP به زیر 10 درصد آرای ملی است.

بشتاش گفت در سراسر دنیا وقتی احزاب حاکم با تهدید شکست در انتخابات مواجه می شوند دست به تغییر قانون می زنند. وی افزود: «شرکای ائتلاف [حاکم] دارند با قانون انتخابات بازی می کنند تا قدرت از دست رفتۀ خود را باز یابند. آنها هم اکنون توانایی ادارۀ کشور را از دست داده اند.»

بشتاش دربارۀ میزان آرای HDP نیز گفت: «ما حزبی هستیم که می تواند تا 15 درصد آرا را کسب کند و در شرایط نرمال به آسانی می تواند تا 20 درصد نیز افزایش یابد. با وجود این ما همواره برای تشکیل ائتلاف آماده بوده ایم و همچنان آماده خواهیم بود.»

کد خبر 17074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha