گردش مالی چغندرقند آذربایجان غربی سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان است

سرویس آذربایجان غربی- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است و سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی چغندر قند در استان شکل می گیرد.

به گزارش کردپرس، اکبر کرامتی در جلسه پیگیری مسایل چغندرقند استان اظهار کرد: پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان همزمان با اول مهر ماه برداشت شود.

او تاکید کرد: ما باید تمام روشهای علمی از جمله برنامه های علمی و ترویجی که مصرف آب را کاهش می دهد، از قبیل آبیاری با نوار تیپ و نشاکاری را در سطح مزارع چغندرقند توسعه دهیم تا میزان بهره وری آب در مزارع را افزایش دهیم.

کرامتی افزود: در کشت سال زراعی پیش رو با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیش رو ، ضرورت دارد کارهای تحقیقاتی مورد نیاز در مزارع را در جهت کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری انجام گیرد.

او ادامه داد: ضرورت دارد هر چه سریعتر تامین سوخت ادوات و دستگاه های مورد نیاز برای برداشت محصول تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

کرامتی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند.

او اضافه کرد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید ، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سس از مزارع انجام گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران ، بیش از۳۶هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که به دلیل مشکل کم آبی در حدود ۳۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع قابلیت برداشت را دارد.

کرامتی همچنین افزود: در سال زراعی جدید نیز ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است، گفت: استان به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن ۵ کارخانه قند در شهرستانهای ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندواب و نقده همواره در تولید چغندر قند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور است.

کد خبر 16653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha