کشتار سیستماتیک غیرنظامیان توسط نیروهای نظامی در کردستان ترکیه

سرویس ترکیه - خودروهای زرهی نیروهای نظامی ترکیه در سال های اخیر با زیر گرفتن شهروندان غیر نظامی در کردستان ترکیه، جان بیش از 40 نفر را گرفته اند.

به گزارش کردپرس، خودروهای زرهی نیروهای نظامی ترکیه در 13 سال اخیر دست کم 40 تن از شهروندان کردستان ترکیه را زیر گرفته و کشته اند، که از این میان دست کم 20 تن کودک بوده اند. خودروهای نظامی افراد زیادی را نیز مجروح و روانه بیمارستان کرده اند.

روز گذشته یک خودروی زرهی نیروهای نظامی ترکیه معراج میر اوغلو کودک 7 ساله اهل ایدیل شرناخ را که در کوچه مشغول بازی بود زیر گرفت و باعث کشته شدن وی شد. این حادثه دومین حادثه برخورد خودروهای نظامی با کودکان مناطق کردنشین در ده روز اخیر بود. مرگ معراج 7 ساله خشم مردم مناطق کردنشین ترکیه را بر انگیخت.

اگر سری به مناطق کردنشین ترکیه زده باشید چیزی که بیش از همه دیده می شود خودروهای نظامی و زرهی نیروهای ژاندارمری و ارتش است که در همه جا، در کوی و برزن، در کنار مزارع، در مسیر های باریک روی تپه ها، در همه جا و در همه ساعت های شبانه روز دیده می شوند.

مژدات جان خبرنگار آژانس بین النهرین در یادداشتی، نگاهی به سابقه کشتار با خودروهای نظامی زرهی در مناطق کردنشین ترکیه داشته است. او می نویسد: خودروهای های زرهی که در همه جای مناطق کردنشین دیده می شوند در سال های اخیر دست کم جان 40 تن از جمله 20 کودک را گرفته اند. در همه این موارد مجرمان محکوم نمی شوند بلکه اغلب پس از این حوادث ارتقا گرفته و در جای دیگری مشغول فعالیت می شوند. بسیاری از پرونده ها با دخالت فرمانداری های مناطق بسته می شوند. به درخواست های سازمان های مردم نهاد و حقوق بشری نیز برای رسیدگی عادلانه به این جرایم توجهی نمی شود؛ و همه این موارد باعث می شود تا جان کودکان مناطق کردنشین که در کوچه بازی می کنند همیشه در خطر باشد.

بر اساس داده های منتشر شده در مطبوعات از سال 2008 به این سو، دست کم 92 تصادف خودروی زرهی با شهروندان مناطق کردنشین رخ داده است که منجر به کشته شدن دست کم 40 تن از این افراد شده است. [باید توجه داشت که این موارد تنها آنهایی هستند که در مطبوعات منتشر شده اند، یعنی تعداد این حوادث خیلی بیش از این آمار است.]

برخی از این تصادفات که در مطبوعات منتشر شده اند از این قرارند:

31 آگوست، عدنان انکو 11 ساله در باتمان توسط یک خودروی زرهی له شد، نیروی نظامی مجرم تبرئه شد.

4 ژوئن دیرن باسان 10 ساله توسط خودروی زرهی عقرب در شرناخ زیر گرفته شد. پرونده آن هم بسته شد.

13 ژوئن 2012 یوسف ییلان 9 ساله که به خاطر فقر در منطقه قارایازی ارزروم کنار خیابان کفش واکس می زد، توسط خودروی زرهی زیر گرفته شد و جان باخت. در این حادثه حتی از افسر پلیس قاتل پرونده شکایتی نشد.

12 ژوئن 2016 بنیامین بایرام 6 ساله در جزیر شرناخ توسط خودروی زرهی زیر گرفته شد و جان خود را از دست داد.

24 جولای 2016 در منطقه ایپک یولوی وان، طاها قلیچ 4 ساله زیر یک تانک پلیس گیر افتاد، اما نیروی پلیس با این که متوجه این اتفاق شده بود، بدون توجه به راه خود ادامه داد و باعث جان باختن فجیع کودک شد. شاهدان عینی بر این حادثه شهادت دادند. با این همه هیچ گونه اقدامی علیه عامل مرگ طاهای 4 ساله صورت نگرفت.

8 اکتبر 2016 یک خودروی زرهی بزرگ نوع کبرا در یوکسک اوا در حال گشت زنی، با شمس الدین چخماق چی، رحمی سافتهالی، نجدت ایشوزو، سرحد بولدان، و آیدین تومن، که جلوی در مغازه ای نشسته بودند برخورد کرد و همه آنها را در جا کشت و یک نفر دیگر به نام محمت علی کایا را به شدت مجروح کرد.

24 اکتبر 2016 هاکان ساراک 5 ساله توسط یک خودروی زرهی در جزیر شرناخ زیر گرفته شد و جان داد. در حالی که هاکان از شدت خونریزی داشت می مرد خودروی نیروی نظامی محل را ترک کرد. او می توانست جان هاکان کوچک را نجات دهد.

9 فوریه 2017 برفین دیلک 7 ساله در ماردین بر اثر برخورد خودروی زرهی جان داد.

4 می 2017 در سیلوپی شرناخ، محمد ییلدیریم 7 ساله و برادر 6 ساله اش فرقان که در اتاقشان خوابیده بودند، به دلیل برخورد یک خودروی زری بزرگ نوع عقرب با دیوار خانه شان و تخریب خانه جان خود را از دست دادند.

19 اکتبر 2017 فلک باتور 6 ساله در محله چال سیرت توسط یک خودروی زرهی نوع اژدر له شد و جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است تعداد این وقایع زیاد است، اما یک چیز در همه آنها مشترک است، و آن این که هیچ کدام از این نیروهای نظامی به دلیل قتل شهروندان غیر نظامی مجازات نشده اند. در بسیاری از موارد حتی از انجام شکایت و تشکیل پرونده قضائی علیه آنها پیشگیری به عمل آمده است. این تنها نشان سیستماتیک بودن این حوادث است.

کد خبر 16478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha