تازه ترین اظهارات مقامات دولت بایدن درباره خروج آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- اگرچه مقامات آمریکایی از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه سخن گفته اند اما ماموریت این نیروها را در حمایت از کردها در مبارزه با داعش خلاصه کرده اند.

به گزارش کردپرس، خروج چند هفته قبل نیروهای آمریکایی از افغانستان و به دنبال آن توافق آمریکا و عراق برای خروج نیروهای رزمی این کشور از عراق تا پایان سال جاری، مسئله خروج احتمالی این نیروها در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را نیز مطرح ساخته است.

ظاهرا چند مقام آمریکایی بر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تاکید کرده اند اما گفته اند این حضور فقط برای حمایت از نیروهای کرد-عرب سوریه در مقابله با داعش و اطمینان از شکست قاطع این گروه در سوریه است.

یک مقام دولت جو بایدن که نامی از او برده نشده، به نشریه نیوزویک گفته است افغانستان، عراق و سوریه سه مسئله کاملا متفاوت هستند و ما فکر نمی کنیم که در ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه تغییری ایجاد شود.

او تاکید کرده است که ماموریت نیروهای آمریکا در سوریه برای مقابله با داعش و کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه در این راه است که موفقیت آمیز بوده است. به همین دلیل، این ماموریت ادامه پیدا می کند.

واین ماروتو، سرهنگ آمریکایی و سخنگوی نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده نیز به نیوزویک گفته است ماموریت ائتلاف مبارزه با داعش با هماهنگی نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای ویژه عراق و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان، مبارزه با داعش و باقی مانده های این گروه در بخش هایی از عراق و سوریه است.

سرهنگ آنتون سمرلروث، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا نیز درباره حضور نیروهای این کشور در سوریه گفته است ایالات متحده آمریکا حضور خود در سوریه را برای اجرای تنها ماموریت خود در این کشور که شکست دائمی داعش است، حفظ خواهد کرد و ایالات متحده و اعضای ائتلاف مبارزه با داعش به همکاری با شرکای محلی مانند نیروهای دموکراتیک سوریه در جهت نیل به این هدف ادامه خواهند داد.

جان ریگزبی، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا نیز ماموریت نیروهای این کشور در سوریه را در مقابله با داعش خلاصه کرده و به نیوزویک گفته است اگر نیروهای آمریکا در مناطق نفت خیز و در نزدیکی تاسیسات نفتی سوریه قرار دارند فقط به خاطر جلوگیری از دسترسی داعش به این تاسیسات و خرید بالقوه سلاح با استفاده از این منابع است. نیروهای آمریکایی با کمک نیروهای دموکراتیک سوریه امنیت این تاسیسات را تامین می کنند. نفت سوریه متعلق به مردم سوریه است و آمریکا به حفظ یکپارچگی قلمرو سوریه متعهد است.

اما سینم محمد، از مقامات ارداه خودگردان کردی در شمال سوریه که نماینده شورای دموکراتیک سوریه در واشنگتن است، درباره احتمال خروج نیروهای آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، به دنبال خروج نیروهای این کشور از افغانستان و تعیین جدول زمانی برای خروج از عراق افزود: این مسئله می تواند منجر به ایجاد خلاء امنیتی در شمال سوریه و بازگشت داعش شود.

نماینده اداره خودگردان شمال سوریه در آمریکا گفت: همکاری های امنیتی میان نیروهای آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه به صورت روزانه ادامه دارد اما در صورت خروج نیروهای آمریکا که نقش مهمی در پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک سوریه دارند، خلاء سیاسی و امنیتی ایجاد می شود که هم به ضرر اداره خودگردان و هم به ضرر منافع آمریکاست.

کد خبر 14947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha