فاضلاب جاری دیواندره و مشکلات زیست محیطی آن

سرویس کردستان – فاضلاب شهر دیواندره در رودخانه جاری و تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر با پیشرفت 37 درصدی نیازمند 70 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل و راه‌اندازی است.

به گزارش کرد پرس، بوی نامطبوع ورودی شهر دیواندره از طرف سنندج، چیزی ناآشنا برای مردم این شهرستان و مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کنند نیست. فاضلاب جاری شهر دیواندره در رودخانه «چم دیواندره» منشأ این بوی بد است که در فصل گرما به دلیل کم آب شدن رودخانه و وجود فاضلاب خالص بوی آن شدت می‌گیرد.

باتوجه‌به مشکلات زیست‌محیطی که از طریق جاری شدن فاضلاب به وجود می‌آید حتی روستاهای با جمعیت کمتر از یک هزار نفر هم سپتینک تانک جهت جمع‌آوری فاضلاب احداث می‌کنند اما سال‌هاست فاضلاب شهر دیواندره با 36 هزار نفر جمعیت در رودخانه جاری است.

مشکلات زیست محیطی فاضلاب جاری

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته فاضلاب جاری در رودخانه‌ها پیامدهای به همراه دارد یکی از این موارد آلوده کردن منابع آبی است به‌عنوان‌مثال مواد شوینده تا یک هزار و 200 متر در زمین نفوذ خواهد کرد و در سر راه خود منابع آبی را نیز آلوده خواهد کرد. البته تنها این مورد نیست و احتمال نفوذ عوامل بیماری‌زا و فلزات سنگین به منابع آبی وجود دارد.

به گفته تخت شاهی مدیرعامل آبفا کردستان؛ تعداد 8 تصفیه‌خانه فاضلاب در استان کردستان فعال و 5 واحد دیگر نیز در دست احداث است.

تیرماه سال 1395 کلنگ احداث تصفیه‌خانه فاضلاب دیواندره با ظرفیت تصفیه فاضلاب 63 هزار نفر با حضور مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر زمین زده شد و در آن مراسم اعلام شد به طی دو سال این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

تصفیه خانه فاضلاب دیواندره نیازمند اعتبار 70 میلیارد تومانی

رئیس آبفا شهرستان دیواندره می‌گوید: پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌صورت کلی 37 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌صورت جزئی ابنیه آن 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما تجهیزات و تأسیسات آن پیشرفتی نداشته است.

امید خسروی ادامه می‌دهد: تا اکنون حدود 13 میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است که برای تکمیل آن به 70 میلیارد تومان دیگر نیاز است و در صورت تأمین اعتبار عدم نوسانات قیمت تا دو سال آینده پروژه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی می‌افزاید: رودخانه مسیر فاضلاب در خارج از شهر به‌صورت دوره‌ای لایی روبی می‌شود اما متأسفانه کشاورزان آب رودخانه را که در آن فاضلاب جاری است را به سمت زمین‌های کشاورزی خود هدایت می‌کنند همین موضوع باعث می‌شود بوی نامطبوع فاضلاب به‌ویژه در فصل گرما بیشتر شود.

آنچه که مهم است در یک دهه گذشته بارها وعده‌های متعدد جهت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر دیواندره داده شده است. در اولین وعده‌ها سخن از تأمین اعتبار 5 میلیارد تومان و 10 میلیارد تومان بود اما امروز به گفته رئیس آبفا دیواندره این پروژه نیازمند 70 میلیارد تومان اعتبار است و کماکان معضلات زیست ‌محیطی فاضلاب جاری دیواندره پا برجاست.

گزارش / هیوا محمدپور

کد خبر 14491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha