تولیدی‌که نکوست از ثبت برندش پیداست! / عبداله مرادی

سرویس کرمانشاه _" سرعت اعطای مجوز یکی از شاخص‌های مهم جهانی برای بررسی بهبود فضای کسب و کار است. اعطا کل مجوزهای تولیدی در بسیاری از کشورها به یک روز و در برخی از کشورها نیز به کمتر از دوساعت رسیده اما در کرمانشاه حکایت چیز دیگری است".

خبرگزاری کردپرس _ انتخاب نام جزو اولین گام هایی است که تولید کنندگان برای تولید یک محصول باید بردارند. و باید گفت: «تولیدی که نکوست از ثبت برند پیداست». سرعت اعطای مجوز یکی از شاخص‌های مهم جهانی برای بررسی بهبود فضای کسب و کار است. اعطا کل مجوزهای تولیدی در بسیاری از کشورها به یک روز و در برخی از کشورها نیز به کمتر از دوساعت رسیده است.
محمدحسین عباسی از کارآفرینان خلاق کرمانشاهی است که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا عزم خود را برای راه‌اندازی خط تولید و کارخانه مواد شوینده در کرمانشاه با نیت عرضه در بازار داخلی و صادرات جزم کرد.
وی در گفت‌وگو با کردپرس از بروکراسی سخت، زمانبر و غیرمنطقی ثبت برند تجاری در ایران برای تولید سخن گفت و بیان داشت: با توجه به اینکه پیش زمینه‌های ذهنی در زمینه تولید را در مجموعه صنعتی کایکو داشتم فضایی را برای تولید مواد شوینده فراهم کردیم. یک خط تولید راکد نیز فراهم است و تنها یک نام تجاری نیاز بود که تولید مواد شوینده در سرپل ذهاب و کرمانشاه با یک موقعیت خوب صادراتی را آغاز کنیم.
عباسی که با شرایط تولید آشنایی کامل دارد و سالیان قبل به عنوان جوانترین کارآفرین کرمانشاه انتخاب شده بود خاطرنشان کرد: برای اینکه نظر هم استانی هایم را برای انتخاب نام تجاری بگیرم اقدام به انتشار فراخوانی برای نام تجاری کردیم و خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شدیم. بالغ بر سه‌هزار و۵۰۰ اسم تجاری به دست ما رسید که ۳۰ نام را انتخاب کردیم و در نهایت به سه اسم رسیدیم و آنها را به ثبت برند اعلام کردیم.
تعطیلی ادارات و شرایط سخت حاکم در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا موجب شد که اخذ مجوز تاسیس و پروانه ساخت محصولات به عنوان پیش نیاز ثبت برند چند ماه به طول انجامد.
موسس شرکت تولیدی مواد شوینده با اشاره به اینکه صادرات محصولات به کشورهای همسایه و حتی اروپا از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تولید این محصولات بوده گفت: ثبت برند بین‌المللی و لاتین مستلزم اخذ کارت بازرگانی بود که این اقدام را نیز انجام و خرداد ۱۳۹۹ درخواست ثبت برند را دادیم.
عباسی اظهار داشت: برای ثبت برند با یک پنل کاربری روبرو شدیم که تنها چند کارشناس در تهران مسئولیت انجام کار برای تمام کشور را عهده دار بودند. صف طولانی انتظارکارآفرینان و تولیدکنندگان برای ثبت برند همان ابتدای کار انگیزه تولید آنها را می کاهد.
رفع مشکلات و اخراج متخلفین شرکت ،ثبت برند و جذب نیروهای جدید موجب شد کار از آنچه بود سخت‌تر شود.
وی تصریح کرد: وقتی به عنوان متقاضی ثبت یک برند تجاری وارد این پروسه می شوید معلوم نیست چند ماه یا چند سال طول میکشد تا بتوانید با یک برند از این هزارتو خارج شوید.
هرچند که در ابتدای امر اگر برند تجاری شما تکراری باشد امکان ثبت آن وجود ندارد، اما پس از چند ماه انتظار و رفع نقص هایی که متذکر می‌شوند، در صورت موافقت رئیس سازمان؛ نام تجاری باید در دو نوبت و با فاصله یک ماه در روزنامه رسمی کشور به چاپ برسد که اگر کسی اعتراض دارد شکایت کند. شرکت‌هایی در این بین حضور دارند که با مطالعه روزنامه رسمی اگر برندی کوچکترین مشابهت حتی آوایی و شکلی با دیگر شرکت‌ها داشته باشد با آنها تماس می‌گیرند و برند تازه اعلام شده را وارد چالش جدیدی می کنند.
شرکت ثبت برند ها نیز بدون هیچگونه بررسی اولیه شکایت را میپذیرد. مالک برند جدید ۲۰ روز تا یک ماه فرصت دارد به این شکایت اعتراض کند که روند بررسی شکایت با حضور در کمیسیون های مختلف بین شش ماه تا ۲ سال به طول می‌انجامد. معمولا تولید کنندگان و کارآفرینان عطای نام تجاری قبلی را به لقایش می بخشند و سراغ نام جدیدی می روند و پیه روند کارشناسی و حضور در نوبت ۲ تا سه ماهه دیگر را به تن می مالند.
این کارآفرین جوان یادآور شد: متاسفانه برای ثبت برند تجاری بیشتر از یک سال است که تلاش می‌کنیم و در حال حاضر تمام مجوزها و پروانه هایی را که اخذ کرده‌ایم باطل شده و باید مجددا اقدام به اخذ آنها کنیم. خود این مستلزم صرف هزینه و زمان بیشتری است.
به خاطر این سختگیری‌ها و اتفاقات عجیب است که برخی از تولیدکنندگان اقدام به ثبت برند های نامفهوم و نامتعارف و مخفف می‌کنند که نمی‌تواند رضایت آنها را برای امر بازاریابی و تبلیغات و جلب مشتری جذب کند.
وی تاکید کرد: برای ثبت یک برند به ویژه در حوزه لاتین و بین الملل باید یک جفت کفش آهنی بپوشید و چند سال از عمر و فرصت تولید خود را صرف تنها گرفتن یک برند کنید.
همین سختگیری و بروکراسی ها موجب به وجود آمدن بازار داغ برند فروشی شده تا برندی با هیچ گونه سابقه ای بین ۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به فروش برسد.
جا دارد مدیران استانی با در نظر گرفتن شرایط اشتغال و آمار بالای بیکاری در استان کرمانشاه با رایزنی و پیگیری ،درخواست کارآفرینان کرمانشاهی در امر دریافت برند تجاری را تسهیل کنند. با توجه به تاکید رئیس اسبق قوه قضائیه و رئیس جمهور منتخب بر رونق تولید و رفع موانع تولید که اقدامات ارزنده ای نیز در این حوزه داشته اند جا دارد رئیس جدید قوه قضائیه نیز در راستای تحقق شعار سال و در پشتیبانی از تولید و رفع موانع، این مانع بزرگ را نیز از سر راه تولید کنندگان بردارد تا در ثبت برندها تسهیل شود.

کد خبر 13894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha